Fågelperspektiv

Alla inlägg den 17 augusti 2009

Av Margus - 17 augusti 2009 21:34


Det röda kuvertet kom. Det om VÅRDVALET. Och gissa om jag fick problem... Slängde mig på telefon och jagade upp vårdcentralschefen och vår folkvalda i landstinget. Båda blev lika bestörta. Har även totat ihop en insändare till lokaltidningen, smid medan järnet är varmt.


Regionen hade flyttat mig till Grannbyns vårdcentral TVÅ MIL BORT. Trots att min besöksstatistik är 39-3 till min vårdcentrals favör, på sju kilometers avstånd. Ja, det är ju bara att välja om. Det klarar jag, men jag  tänker på de sjuka, utbrända, synsvaga, handikappade, darrhänta och i övrigt uttröttade personer som måste få hjälp med att upptäcka bluffen. Och dom som ligger på sjukhus och rehab.

För blir det tokigt får vi dyrare vårdavgift om vi går till "fel" vårdcentral i fortsättningen. Och vår vårdcentral får inga pengar om patienterna flyttas till andra ställen. 


Jag trodde faktiskt aldrig att detta kunde hända. Man sa oss att den som inget val gör hamnar på vårdcentralen i hemkommunen. I helskotta heller!


Det försåtliga "förvalet" har alltså skett under falska premisser. Det står: "För att underlätta ditt val erbjuder vi en vårdcentral som ligger närmast din bostadsadress eller som du har besökt minst tre gånger eller som du tidigare har valt."


Underlättat har dom alls inte gjort. Tvärtom. Hela dagen gick åt. Inget av den vackra texten stämde i mitt fall. Och jag är säkert inte ensam. Man är aldrig ensam. Frågan är hur många som flyttats avsiktligt. Vill VG Regionen ta död på min fina vårdcentral???


Dessutom är detta vårdval en löjlig grej. Vi har ju redan valt när vi går till den vårdcentral vi trivs med och har nära till. Varför duger inte vårt val? Varför utsätta oss patienter för detta? Varför utsätta hela samhället för denna maktkamp?


Vårdvalet är bara ännu ett i raden av högeralliansens alla hafs- och lappverk, som endast går ut på att lura in oss i privata vårdalternativ.

Avgå! Avgå! Avgå!



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards