Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Detta är en fälla

Av Margus - 13 februari 2009 18:26


Det är inte klokt… nu har man uppnått ålder och mental status då det är nödvändigt att lägga ut fällor. Mentala fällor. För sig själv.


Som utbränd / minnessvag är det stört omöjligt att hålla ens de enklaste och mest självklara saker i fokus. Måste hela tiden lägga ut fällor att snubbla på. Detta är en sådan. En tom kartong som påminner mig att hämta på mellanlagret.


Först när lagret kollats eller inköpslistan är påskriven kan tom kartong eller tub kastas. Tom petflaska som ska till pantpåsen i garaget ställs på byrån i hallen, lagom att gripa i flykten, samma med saker som ska till fågelhuset… sådär håller det på.


Samma procedur när kameran, ett viktigt papper eller... you name it... ska tas med nånstans. Fram med det bara. Husbonden, som är en aning pedantiskt lagd, undrar ofta "varför ligger den här". Men här går inte att vara pedant. Inte om jag ska fungera.

Och man måste vara listig som tusan. Tingen måste placeras ut på väl valda platser så man säkert ser dem när man passerar. Det gäller att överlista en synnerligen väl fungerande förträngningsmekanism.


Visualisering och verbalisering… alla metoder tillgrips. Som det där med "låste jag verkligen dörren" vilket jag skrivit om HÄR. Det är för mig helt uteslutet att göra flera saker samtidigt. Numera tittar jag på nyckeln som vrider om låset och säger för mig själv "Nu låser jag dörren". Säkert som amen i kyrkan. Bara man minns att göra det också ;-)

 
 
Ruth

Ruth

13 februari 2009 23:07

Är det glömska eller tankspriddhet ? det är frågan. Man får ta till olika knep och fiffigheter. Var väldigt glömsk för 4-5 år sedan, blev riktigt bekymrad. Såg en reklam i en tidning och nappade på det, piller "Ginkgo Biloba" har ätit det varje dag efter den första försändelsen kom i brevlådan, nu fungerar hjärnan väldigt bra, kan rekommendera dig att prova det några månader gör sedan en göra en summering. Jag blev glatt överraskad över resultatet och vågar inte sluta.
Ha en fin dag i morgon på "Alla hjärtans dag".

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

13 februari 2009 23:48

Tycker jag va en utmärkt ide!

Ha en skön helg!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

14 februari 2009 11:11

Kikar in och önskar dej en skön ALLA HJÄRTANS DAG!!!
Det där med fällor är nästan en nödvändighet för oss som lätt glömmer (av olika anledningar...här är det också utbrändhet och depp)

Jag brukar hänga grejer på dörrhandtag, lägga i fickor på jackan, stoppa i skorna (hehe...till exempel nycklar eller mobil...), och numera har jag en sån där JÄTTEKLÄDNYPA som pryder insidan av ytterdörren!
I den kan man klämma fast både lappar och plånböcker och allt möjligt! Jättebra!

För om man ska minnas något så får man lixom GÖRA något åt det med en gång....
Det går inte längre att tänka:
Jag gör det sen...eller, jo men det kommer jag ihåg...
Det existerar inte längre i min hjärna. Tyvärr....

Men vi får inte glömma bort att ta väl hand om oss denna ALLA HJÄRTANS DAG!
Hoppas den blir bra...och MINNESVÄRD! Haha!

Kram! Och hoppas att Du hittar till mej fastän jag ju flyttat igen....
(http://huppegupptäcktsfärden.blogspot.com/)
// Jenny (-:

http://huppegupptäcktsfarden.blogspot.com

 
Jenny

Jenny

14 februari 2009 11:31

Såg nyss att jag haft ett Ä med i länken till mej....
Hoppas den funkar nu...

//Jenny

http://huppegupptacktsfarden.blogspot.com/

http://huppegupptacktsfarden.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards