Fågelperspektiv

Alla inlägg den 3 september 2008

Av Margus - 3 september 2008 22:15


Inte bara språkförbistringar i vården…
Efter Erikas kommentar till gårdagens inlägg "Giv oss tolkar, tack!" erinrar jag mig ett jobbigt gynbesök som störde mig länge.

Har tidigare haft många gynproblem genom åren med operationer och kontroller samt goda erfarenheter av gynläkare och kände mig hemma i "branschen". Men den här arabgynekologen blev till ett spöke för mig i flera år...



Den klassiska frasen "jag är ingen rasist, men…" kommer väl till pass. Araben, en äldre man med snäll och faderlig attityd gjorde mig inte misstänksam när jag var där i ett känsligt klimakterieärende. Efter undersökningen samtalade vi på hans kontor och jag var inne i en känslig beskrivning med darr på rösten när plötsligt en annan arab (civilklädd) knackar på, öppnar dörren och helt okänsligt babblar om privata ärenden med en leverans. Min gynläkare gör då något helt oförlåtligt, han går honom till mötes mitt i vårt samtal och dividerar om deras ärende istället för att avvisande säga att han har besök!



Sen var jag bara gråtfärdig och ville ut fortast möjligt. Insåg i detta nu att det inte bara är språkliga problem med utländska läkare utan även kulturella. Han hade för mig demonstrerat en främmande kvinnosyn vilket är särskilt olämpligt i rollen som gynekolog. Vad brydde han sig om hur kvinnor kände och mådde, tänkte jag.
Mitt vanliga tuffa jag skulle skällt ut honom, men det finns stunder då man inte har kraften.



På hemvägen och gråtande fick jag en fruktansvärd ångest för mina "fördomsfulla" tankar och kände mig osäker på huruvida det var rasistiskt av mig att lämna in klagomål. Skulle man nu för all framtid stöta på "araber med en främmande kvinnosyn i gynstolen?" tänkte jag. Det där ärendet fick mig att må riktigt illa och grundligt tänka igenom situationen.



Insåg senare att det bara är myndigheter och personer i så kallad "överordnad ställning" som KAN diskriminera. En hjälpsökande patient i utsatt och försvagad position kan aldrig beskyllas för diskriminering. Det låter ju självklart men tog mig många månader att bearbeta.

Vid dags för återbesök BEGÄRDE jag att få komma till EN SVENSK GYNEKOLOG och det löste sig på stört utan diskussion. Man lär sig…

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards