Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 29 juni 2008

Nya blommor har spruckit ut

Av Margus - 29 juni 2008 22:16

"Vad gör vi här...?" Eller "vad skulle vi ut och göra...?"

Man riktigt ser på minerna hur de nya ungarna ser alldeles förskrämda ut. Nymfer är bra på den minen.

Dom ÄR alldeles säkert MYCKET förvånade också. Hur lockande det än ser ut uppifrån holken när dom bestämmer sig för stora språnget så blir verkligheten en helt annan.


Det var stort ståhej när jag kom in för morgonsysslorna. Pappi och Topsy vaktade sina ungar och varnade "NU KOMMER TANTEN!" och ungarna blev förstås onödigt upprörda. Sen fegade föräldrarna ur, det ska sägas, och pep ut i voljären. Då gick det bra att lämna sina ungar i sticket... Men dom hade ju sällskap av storasyster Mio som kom ut för några dar sen. Hon coolade ner dem lite.


"Om jag sitter här nere så syns jag nog inte."

 
 
Marianne

Marianne

29 juni 2008 23:18

Vackra färger på fåglarna. De lugnar väl ner sig efter ett par dagar, då världen inte känns alltför stor för dem. Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

30 juni 2008 09:35

Hejsan svejsan!
Vilka små sötnäbbar!
Måste vara roligt att se när dom "poppar" ut ur holken....
Men visst ser dom ut att vara på sin vakt..."mat och städtanten" KAN ju vara livsfarlig!!! Haha!
Jag har fått in ett par vimsiga undulater som bara ställer till oro i min lilla nymf-flock )-:
Har du någon susning om hur jag kan se vem det är som "producerar ägg" på golvet hela tiden?
Där finns en holk uppsatt, men den duger tydligen inte åt herrskapet....
Skulle delat av dom 2 som nu vill häcka tänkte jag, och jag misstänker vilka 2 det är. Det är lixom bara 2 bland mina 6 nymfar som ägnar sej åt "Parverksamhet", och som "håller ihop"...
Jag ska egentligen "dra ner" lite på mina fåglar, men har väldans svårt för att skiljas från dom....
Om du "får nys" om någon som verkar "bra", som letar efter ett par fina fåglar, så får du gärna säja till.
Jag vågar inte annonsera mer, för jag har fått ett par riktiga "tokar" som bara verkar intresserad av någon slags "fågelfabrik", där det ska produceras mycket!
Och jag vill att mina fåglar ska få bo stort, med möjlighet att "sträcka ut" ordentligt...
Har sett för många olyckliga nymfar i små burar...
Detta kanske var lite utanför ämnet, men jag tänkte att jag frågar i alla fall.
Ha en go dag bland fåglar och marsvin och annat spännande!
//Jenny

http://efterskalv.blogspot..com

 
Ruth

Ruth

30 juni 2008 13:53

Vilka coola ungspolingar, har nästan lust att hämta dom båda :-) men dom skräpar så F.. inomhus. Den fläckiga är ovanlig i mina ögon ?? Vad man kan mixtra och få fram många färgvarianter. Söta är dom små rädda varelserna som snart blir kavata..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

1 juli 2008 08:41

Jenny:
Enda tipset jag har är att smyga på dem för att få se vem som lägger ägget. Ofta värper de tidig morgon eller annan lugn period.

Detta med att fåglar ställer till det för varann under häckning är ett känt fenomen. Man får iaktta och tillgripa mycken list.

Ruth:
Den "fläckiga" kallas pärl. Vi kallar privat denna för gulpärl till skillnad från andra nyanser. Hanar fäller sina "pärlor" medan honor behåller dem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards