Fågelperspektiv

Alla inlägg den 13 juni 2008

Av Margus - 13 juni 2008 20:34

Halvregn, halvblåst, halvljummet och halvfart.

Vattning pågår fortfarande trots regn då och då. Alldeles för lite vatten kommer den naturliga vägen men ändå tillräckligt för att låta veden ligga kvar ute. Efter fyra dagars fullblåst är man rätt matt. Har härlig träningsvärk i baklår och rumpa efter vedkörningen häromdan. Är väldigt trött efter senaste tidens upplevelser, har hjärtklappning från och till och knappt styrfart.


I vanliga fall hade jag gillat utetempen men tröttheten gör mig småhuttrig. Tar ett par Alvedon då och då för att gå ner i varv. Småpysslar med fågelhusets loggbok. Samlar ihop pappas synhjälpmedel för återlämnande till Syncentralen. Häpnar över ett ormskinn som ömsats alldeles intill vår plattgång vid dammen. Inte särskilt rofyllt att ligga där och ömsa, snoken brukar vara skygg då.


Hade möjlighet att fota snoken idag men GLÖMDE att kameran var med...!!

Ja, det är bara halvt med det hela just nu.



Av Margus - 13 juni 2008 12:18

Ja, det är nog inte så hemskt som det låter, för i Mördargränd ligger även Byhålans livaktiga Missionskyrka samt ett välrenommerat Bageri med 80 år på nacken. Men oj, vad här har mördats förr om åren…

Här – mitt i Byn - låg nämligen ett av ortens två slakterier. Gatan som egentligen har ett snällt och okränkbart namn blev tidigt i folkmun "Mördargränd".

Slakteriet verkade i många decennier ända in på 70-talet. Jag lämnade t.ex mina första slaktgrisar där i svinottan i den garageliknande byggnaden t.v mitt i Byhålan, bara ett stenkast från Järnvägshotellet och granne med Bageriet. Charkuteributiken låg en bit upp på gatan men rökeriet låg i det vitrappade lilla huset t.h och rökeridoften ringlade fram mellan Missionskyrkan och bostadshusen.


Så var det i lantbruksbygderna förr. Bönderna runt omkring lämnade sina djur till ett lokalt slakteri på sin "centralort". Är glad att jag kom till Byhålan medan det fortfarande var en riktigt gammal "bonnhåla" med Jordbrukskassa, flera spannmålsmagasin, slakterier, växthus för blomsterhandlarn, smalspårig järnväg, flera konditorier och Järnvägshotell. Fick därmed anknytning till Byhålans rötter.

På Bageriet där Vårt Dagliga Bröd inhandlas varannan vecka brukar jag beundra såväl de nostalgiska planscherna (ovan) med reklam för bland annat kärnvetemjölet Kejsarkronan och övriga läckerheter.

Inte tänker man på Mördargränd vid åsynen av dessa godbitar.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards