Fågelperspektiv

Alla inlägg den 18 maj 2008

Av Margus - 18 maj 2008 23:56

... njae, inte himmelen men väl omvärlden. Första tecknet på att "sorgdvalan" släpper. Som ett av flera goda tecken skrevs i morse en att-göra-lista. Inte för att jag följde den, men ambitionen var där...


Besökte även några bloggar på första gången på jag-vet-inte-när. Trevligt att ta del av andras liv också. Det hjälper. Kära nån, vad jag legat i ett tag.


Sorterar ännu bland pappas klipp och noteringar. Inte så konstigt, vi har haft många gemensamma intressen och det han gillade tilltalar även mig. Så jag tar till vara. Kan komma till nytta och glädje.


Bland annat fann jag en fyndig dryckesvisa jag hört som ung, en specialare om Göteborgs alla statyer (markeras nedan). Vet inte vem som skrivit texten, men melodin är Lasse Dahlquists "Lite grann från ovan" - den som sjöngs av Edvard Persson:


Härom natten, när jag var i hatten

jag kom ifrån det glada Lorensberg.

Fast groggarna var nästan bara vatten

jag tyckte staden fått en annan färg.

Månen spred sitt skimmer över staden,

Poseidon såg på mig med avund grön.

Jag bad honom följa me'

att Göteborgs statyer se

men han blinka blott åt mig sådär från ovan.


Och när jag kommit ner på Esplanaden

så mötte jag John Eriksson du vet.

Hans byxor var så skrynkliga kring vaden

han såg så ledsen ut i anletet.

Jag sa till honom, ta och gaska upp dej

å ta me' mej på stan en liten tur.

Men han teg liksom en mur

å tänkte nog, ack din filur.

Ja så går de' när man e' sådär från ovan.


På väg mot Kungsportsplatsen fick jag skåda

ett slagsmål mellan tvenne nakna män.

Ett bälte hade spänts ikring dem båda,

bäst sticka hade nästan jag på känn.

Men gamle Kalle uppå Kopparmärra,

du rider allt på höga hästar du.

Men du såg ju hur det gick

ganska snart du flytta fick.

Ja så går de när man e' sådär från ovan.


I Brunnsparken, där måste jag ju stanna,

ja' upptäckte att människan va' vrång.

Och jag beklagar djupt våran Johanna

att vägen till Poseidon e' så lång.

Men flörtar du en natt me' Gustav Adolf

så ska du se att han kan ordna det.

Ty det e' ju han som sagt

var Göteborg ska vara lagt.

Ja så går de' när man e' sådär från ovan.


Vi gick förbi vår Loge å gamle Bengta,

å träffa Jonas utanför Commers.

De' tycktes mej som om han stod å längta

jag föreslog, gå me' å ta en ters.

De' kan du vara värd, ty din potatis

har faktiskt gett mej många glada da'r.

Men karaktär den jäkeln har

på sin sockel stod han kvar

Å betrakta mej en stund sådär från ovan.


Vid Järntorgsbrunnen slutligen jag hamna

Jag stannade min vingelstråt en stund.

Fem kvinnor jag förgäves sökte famna

förföriskt log mot mej en liten stund.

Då kom det fram en bred poliskonstapel

tyvärr var han ej alls någon staty.

När nästa morgon börja' gry

i finkan vaknade jag ty

vid starka drycker var jag ännu lite ovan.

Av Margus - 18 maj 2008 11:10

Nordvindar och endast FYRA plusgrader. Huuu, brrr... och stora vinterkappan på under korta vandringen till fågelhuset. Nä, fy tusan, vi är ju halvvägs mot juni. Ändå har dom fått en decimeter blötsnö i norra Värmland och Dalarna. Ruggigt värre.


Men det är ju det jag sagt hela tiden; vi har Nordpolsklimat i vårt land. Här i nordliga barrskogsbältet och vodkabältet kan vi inte räkna med Afrikavärme. Om journalister och meteorologer kunde komma ihåg detta när man hetsar om sommarvärme under vårmånaderna. Det är faktiskt inte realistiskt att vänta sig varken Afrika- eller Spanientemperaturer på våra breddgrader. Det är så här det är med den svenska våren och sommaren.


Här var kaminen igång en stund i morse. Och inne hos fåglarna var det bara 14 grader när man stack in näsan. Drog på lite värme där också... åtminstone när jag jobbade.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards