Fågelperspektiv

Alla inlägg den 30 april 2008

Av Margus - 30 april 2008 21:30


Glad såsom fågeln i morgonstunden, hälsar jag våren i friska natur'n.

Lärkan mig svarar och trasten i lunden, ärlan på åkern och orren i fur'n.

Se hur de silvrade bäckarna små hoppa och slå, hoppa och slå

vänliga armar kring tuvor och stenar!

Se hur det spritter i buskar och grenar

av liv och av dans, av liv och av daaaans, i den härliga vårsolens glans

uti vååårsoooolens glans!

I den häärliiiiga vååååårsooooolens glaaaaans!


Att hälsa våren som vi gör är nog typiskt för våra nordliga breddgrader med ett vinterhalvår i mörker och kyla. Ja... vad mer sjöng man i sångkören...

Jo... förstås "Vintern ra" samt Topelius' "Under rönn och syrén", min favorit med melodistämma för oss altar:


Blommande sköna dalar, hem för mitt hjärtas ro!

Lummiga gröna salar, där vår och kärlek bo!

Soliga barn av luft och ljus, o jag förstår ert tysta sus.

Blommande sköna dalar, hem för hjärtats ro!


Här i Västergötland sjunger vi också landskapets nationalsång "Hymn till Västergötland", en riktigt pampig sak som börjar "Jag hälsar dig Västgötarike, i morgonens gyllene glans..."


Det var en förlösning det, efter påskens lidande repertoar.

-------

Har idag grattat en barndomskamrat på 60-årsdag med blommor från Interflora. Hipp, hipp, hurra, hurra, hurra!!

Väninnan med Äkta Hälft firar 43-årig bröllopsdag. Ett grattis dit också!


Väl inne på firaravdelningen så celebrerar Husbonden och jag 20-årig förlovning just i dag. Hurra för oss! Vi firar med att han jobbar natt och jag sköter hemmajouren. Efter kvällsbesök hos pappa vidtog nattning av fåglar med stängning av luckor och tillsyn av marsvin innan jag själv kunde slå mig ner. Kände mig lite som Trollmor som lagt de elva små trollen och bundit fast dem i svansen.

Slutligen ett grattis även till Sveriges Konung!                 


Och lagom till Första Maj blommar forsythian, björken har musöron och hela naturen står i skir grönska. "Sköna Maj välkommen!"


Bloggens läsare önskas GLAD VALBORGSMÄSS!

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards