Fågelperspektiv

Alla inlägg den 2 april 2008

Av Margus - 2 april 2008 21:26

Svenska Posten har ju gått ihop med den danska hörde vi i går. Rationaliseringar, konkurrensfördelar… och jag vet inte allt. Har vi hört den förut? Ja, nu är det bara att fortsätta bygga den Nordiska Unionen jag förespråkat sedan EU-medlemskap kom på tapeten.


Franska postväsendet utgör en intressant paradox, och det frodas. Där hör Posten till landets största arbetsgivare och nyrekryterar, hör jag i utlandskorrarnas program i P1 där Alice Petrén gjort ett trevligt och hörvärt inslag. Det är tankeväckande. Kan höras HÄR.


"På tre-fyra minuters promenad finns minst tre postkontor att välja mellan", berättar hon. "Ingen undanskymd hörna i en mataffär utan stora rejäla lokaler med flera kassor. Alltid fullt med folk och långa köer." Men så har fransmannen en djupt rotad vana att gå från ställe till ställe för att uträtta sina vardagliga ärenden om det så gäller baguetter, ost, sallad, kött, vin eller post och bank.

Den gamla Posten i allmänhetens tjänst har i Frankrike gjort sitt yttersta för att möta konkurrens från uppstickarfirmor med ÖKAD service. Där är inga nedläggningar aktuella, sägs det. Ty i "Revolutionens Vagga" leder nedskärningar och försämrad service lätt till kraftfulla protester.

Ja, fransmännen vet hur man protesterar så det märks.

Av Margus - 2 april 2008 21:03

Grodorna kväker vid dammen dygnet runt och struntar högaktningsfullt i att det regnat mest hela dagen. Hann för egen del endast tänka promenad innan livet hade annat i beredskap för mig...


Nämligen dags för Krångelsvängen igen: 1) Nyköpt markistyg är felsytt, 2) parabolboxen är död. Den jäkla boxen bara fräste till och stendog. Så nu är man utan satellitkanaler i fem-tio arbetsdagar och helt utan tv på övervåningen. Dvs. OM vi inte installerar den vanliga digitalboxen under tiden. Tror inte det. Vet just inte om jag gitter traggla med detta.


Således tur att Husbonden uppdaterade sig härom kvällen på sin favoritfilm just nu, The Commitments (soulbandet från Dublin) som han sett för sjätte gången, tror jag. Det får han leva på tills nya boxen anländer.


Förbaskat... kom på att jag glömde ställa om klockan i bilen när jag var ute i går. Så håller det på.


Lång väntan på markissamtal (hehehe, man kunde ju tro att jag väntade på markis de Sade, allraminst) vilket dröjde flera timmar. Fick slutligen bekräftat att det INTE är vårt fel. Våra mått stämde med deras beställningsorder men markisfirman har SYTT FEL. Markiserna blev för korta och nådde inte ner. Skulle vara 145 cm. Blev 118 cm!!!!

Ja, dvs. att de kompletta markiserna blev rätt. Det var extratyget till fyra gamla markiser som blev fel. Firman tar itu med saken när rätt person återvänder på måndag.


Hann kika lite på parabolboxen och felanmäla den samt gå ut i Parken med hundar och höra härlig fågelsång i regnet innan barndomsvännen ringde med rapport från genomgången operation av hjärhinnetumör, vilken avlöpt väl. Vad allt ska man inte ta del av. Hiskeliga detaljer, jag lovar.


Parabolboxen var så gammal att det var läge att istället köpa en ny (att hyra var dyrare). Såklart.


Är trots krångel och bångel vid gott mod. Märker att jag är oerhört väderkänslig.

Kallt väder = frusen till is, irriterad.

Hett väder = storknar, frustrerad.

Ljummet väder, som nu = lustfyllt harmonisk.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards