Fågelperspektiv

Alla inlägg den 1 april 2008

Av Margus - 1 april 2008 22:12

- Det är inte läkarflykten utomlands som är den största orsaken till läkarbristen på landsbygdens vårdcentraler. Det är läkarföreningen som motarbetar och som tycker det är tillräckligt med läkare i landet! Plus felbedömning i utbildningssatsningen förstås. Bristen försöker Hälso- och sjukvådsnämnden reparera genom import av läkare från utlandet, s.k stafettläkare.

Nytt för mig, ty så låter inte ryktena på gatan. Detta och mycket annat fick vi höra från Hälso- och sjukvårdsnämndens regionala politiker vid kvällens medborgarråd. Mycket intressant.


Medborgarrådet var förfärligt trevligt. Jag kokade inte över och svimmade inte! Mår jättebra av att ibland komma ut och prata med folk om samhällsfrågor, det viktigaste jag vet. Av 500 slumpvis utvalda hade 19 anmält sig. Av dessa kom 11. Låter ju inte så imponerande och är egentligen en fara för demokratin med lågt intresse. Men man får ta det för vad det är och kul hade åtminstone jag. Och lärde mig massor om både lokal och regional vårdplanering.


Det snackades ambulansbehov och livräddning, mammografibussar, psoriasisbehandling, magnetröntgen, vårdköer, medicinförskrivning och...  allt möjligt. Var riktigt uppiggad efteråt, och imponerad av Hälso- och sjukvårdsnämndens folkliga politiker som var mycket kunniga och hade totalkoll på vården i hela regionen med förklarande svar på allt.


En riktig höjdare för min del. Det bästa med detta: Jag behöver inte åta mig uppdrag, bara ta del och leverera synpunkter. Lätt som en plätt. Det nya medborgarrådet ska träffas två gånger om året för fortsatt dialog. Så är tanken. Lagom för en social enstöring som jag. 

Av Margus - 1 april 2008 16:16

En helt vanlig underbar vårdag, med lagom sol, ljumma vindar, lagom värme... mer krävdes inte... så kom dom, bofinkarna. De kom i stora fågelsträck, flera hundratals, som svärmar. De böljade fram och åter över fälten runt vårt hus, gick ner för att leta mat, flög in i skogen, och ut igen... så där höll dom på. Det var faktiskt första gången jag befann mig mitt i ett fågelsträck. Mäktigt.


Ett öronbedövande tjatter hördes och strax drog merparten av den stora svärmen vidare medan en mindre del, ett 70-tal, stannade kvar. De kunde liksom inte genast slå sig till ro utan de strök omkring mellan fält och skog en god stund.


Efter ett par timmar hade de spridit sig i sin lilla skog, varifrån de troligen härstammade före flytten. Jag gick en liten runda där och kunde strax höra bofiksdrillarna alldeles tydligt, de första i år.


Och våren har tagit vid där den var före "påskvinter", krokusen blommar och tussilagon slår ut. Och bilarna har fått dubbkängorna bytta mot gympadojor och allting är bara så där.... hoppfullt och gott.


Pappas födelsdagspresent (bok förstås) kom på posten så nu är det fixat. Och i kväll drar jag på "medborgarråd" i Byhålan. Det var egentligen Husbonden som kallades (slumpvis utvalda 500 pers) men då han är måttligt road och jag mera blir det jag som går istället. Hellre fel person än ingen alls från hushållet, resonerar jag. Rådet ska behandla hälso- och sjukvårdsfrågor. Het potatis. Jag kanske kokar över och svimmar.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards