Fågelperspektiv

Alla inlägg under mars 2008

Av Margus - 3 mars 2008 19:13

Har idag påbörjat en ritning över sommarens förestående utbyggnad av nymfavdelningen. Nymferna ska få åtta kvadratmeter inomhus istället för tre. För detta ska gaveln på fågelhuset byggas ut (i markplan) och viss del av utevoljären tas i anspråk vilket innebär att även den får förlängas. Efter detta är vi nog nöjda (tror jag). Ser fram mot detta.


Nymferna är en ganska tajt grupp. Far och tre söner med var sina tjejer, nio stycken totalt, vilka förhoppningsvis inte ska behöva bli ovänner på allvar. Just nu pågår ställningskrig om holkarna, inte så mycket för häckningen, förstår vi, utan mer om vem som ska bestämma över vem. Det är bara Thomas med en tjej som flyttat in. Där var väl "nöden" som störst.


Fyra holkar på tre kvadratmeter känns lite trångt men om freden bevaras som hittills ska det funka.

Av Margus - 2 mars 2008 23:27

Inredning och möblering pågår för fullt inne hos kroknäbbarna. Mest i smyg, och är tydligen i ett känsligt läge. För när vi kommer in i rummet flyger nymferna kollektivt ut ur holkarna till sina sittplatser och låtsas sova! "Nej, vi har inte gjort nåt..."

Hehe... dom är för goa. Får avvakta med insättning av ris till dem. Hann i allafall uppfatta att Pappi verkar ha valt en annan holk i år vilket för med sig att det nog blir en rockad på andra håll också. Undrar om Lillis och Isabell får till det i år? De fick en dålig start förra året med en tredje part som blandade sig i leken, Mellis, vilken i sin tur har möjlighet till en ny stjärna i år, lilla Pärlvit som föddes i somras.


Hos papegojorna är bostadsförmedlingen också intensiv. De blev betydligt tamare sen de fick ett helt rum - och fönster, trots att vi nu går in till dem med servicen varje dag... eller kanske just därför. De sitter lugnt och iakttar vad vi placerar ut. Det nya riset var populärt och där kliver de omkring och plockar knoppar. Ett grönt par (de som parade sig igår kanske) kutar ut och in i en holk. Hmm... redan valt?! Ett blått par höll till i närheten av en annan.


Ringmärkt EN risfågelunge, den enda som var ung nog för de fasta ringarna. En upplevelse, det var första gången med de ringarna. Och ringarna blev sent beställda, man får skylla sig själv. Ungarna var toksöta. Såg ut som små pingviner i ansiktet.


Äntligen fick jag in björkriset till finkar och kanarier också. Så härligt att se dem plocka knoppar, särskilt ungarna som är barnsligt fumliga.


Av Margus - 2 mars 2008 23:18

Dagens promenad företogs under ihärdigt drillande av flera lärkor, just den sång som genomsyrar försommardagarna ute på fälten. Ett kärt återhörande. Hörde den redan i går faktiskt, men då bara en enda. Nu var de fler. Själen lyfter av deras sång.


Snödropparna blommar för fullt i naturen. Själva har vi bara en pytteliten grupp, knappt märkbar. Men bortåt vägen i en gammal ödeträdgård är blomsterprakten bedövande, trots att de är så små. (Glömde kameran.)





Av Margus - 2 mars 2008 22:59

 

Tom låda. Tomma sidor. Fullt av möjligheter, drömmar, fantasier.


Trälådan köpte jag för ett år sen, för att den är fin och för att ha grejer i. Den är fortfarande tom, har inte bestämt vad jag ska fylla den med. Det är just vitsen med vissa grejer. När man fyllt dem finns inte valet kvar.


Skrivböckerna är minst tio år gamla, sidorna alltjämt orörda. När man börjar fylla dem finns inte möjligheterna kvar. Precis som med det nya årets almanacka, en härlig känsla med alla tomma sidor.

Tänk… vilka möjligheter… ett helt år… 365 dagar att fylla med…? Sen går dagarna, handla, tandläkaren, städa, tråkiga möten… och andra trivialiteter man fyller den med, dag för dag. Förbrukat. Den ena dagen efter den andra.


Jag har en viss böjelse för att behålla möjligheterna, har det visat sig. Många skrivböcker har inhandlats genom åren, med linjerade blad, rutade blad, fina pärmar… mm. Några blir använda.


Likadant är det med omålade skåp och dörrar. Ju längre de är omålade, dess längre kan jag fantisera om vilka färger de skulle kunna ha. Jag ser det så starkt framför mig att skåpet ÄR blått med schablonmålningar. Tills jag tänker grönt med stänkmålade partier, eller nåt annat. Det är frihet. Den dag man verkligen målar skåpet är möjligheten förbi, man är fast.


Är det feghet? Ett sätt att alltid ha bakdörren öppen, behovet av en ventil?

Beslutsångest är det inte. Är känd för snabba rationella beslut. Mitt liv har varit fyllt av plikter och beslut. Kanske för många…?


Här sitter jag nu med nya kritor och pennor, en tom skissbok och en tom pannå. Känns fantastiskt. Hur länge? Viktigt att det inte blir till ett måste att fylla dem. Eller är jag handlingsförlamad?

Av Margus - 1 mars 2008 20:43

Det var inte bara nymferna som fick upp sina bostäder idag. Även hos papegjorna återfanns ett ägg på golvet. Och de parade sig helt ogenerat mitt för våra ögon! Ingen falsk blyghet där. Nästan demonstrerade... skulle jag säga, och de är sååå söööta då.

Så det blev nybygge även där. Fyra små villor in, en i vart hörn. Och mycket björkris ikring för att att skydda respektive bohål mot insyn. Lessons är väldigt hetlevrade, de är noga med den grejen.


Bilden visar våra mascotar som hänger i Fågelhuset. Det är jag - igen, som inte kunde hålla mig från att köpa dem. Passar ju så vanvettigt bra eftersom vi har både gröna och blå papegojor.





Därtill lägger jag ut en bra text (vårt rättesnöre) om hur fåglar ska ha det, skrivet av Jan Högberg:


"Motionen för djuren skall vara så naturlig som möjligt, den skall vara frivillig och den skall upplevas positivt. Att leta efter föda på olika ställen, smyga in i buskage, rota i jordtorvor, hävda revir, kunna sträcka på vingarna och ha social gemenskap är viktigt för fåglarnas vällevnad. Det måste också eftersträvas att det är harmoni i buren/voljären."



Av Margus - 1 mars 2008 20:23

Kollektiv rusning utbröt till holkarna inne hos nymferna. Alla nio snubblade runt, klättrade för att få bättre utsikt (eller insikt, snarare), trängdes vid husvisningen och surrade som flugor i luften. Ingen panik, alla på en gång.

Verkligen roligt att beskåda. Och detta efter ett enda litet ägg på golvet. Ett ägg på golvet är nämligen tecken på att häckningslusten infunnit sig och vi tar fram holkarna. Undra på det med vårväder utanför och en timme längre dag inomhus.

Thomas och Lili var som galna efter sin gamla holk. Lili var där först men fick strax sällskap av Thomas. Och detta trots att jag stod intill och fotograferade. Det kallar jag LUST. Önskar jag kunde göra bildspel, men ett kollage får duga.


Fyra villor är uppsatta hos nymferna och de är precis lagom många för att bilda par, bortsett från att Thomas har två fruar. Pappi var som en tupp: "Ingen får gå i närheten när JAG väljer". Det struntade de andra högaktingsfullt i och fick på moppo av hans moatjé Topsy som utnämnt sig till självklar drottning.

- Håll er lugna, ni får vänta... nu väljer PAPPI först!

Känslorna svallade och handgemäng utbröt en stund hos de fredliga nymferna. De håller väl på ännu i kväll därute och "skriver kontrakt" kantänka .



 

Av Margus - 1 mars 2008 11:04

Vackert snöfall i morse med stora våta flingor och kav lugnt. Det var så fint. Det smälte förstås undan genast när det nådde marken. Men var sååå lugnt och lite duggregn. Klart jag gav mig av på min runda - innan nästa storm som man varnat för. Inget att tveka på.

Vid gamla gästgiveriet sågs deras ena schäfer hoppa över häcken och ut på stora vägen, nyfiken på mig. Det kom en bil!  Höll andan i ett ögonblick av fasa. Schäfern smög in i häcken och klarade sig.


Promenerade resolut över till boningshuset för att slå larm om saken. Matte var hemma och blev glad över varningen. Aj aj aj, det måste vara en ny lek för hundarna... har aldrig hänt förut. Nu blir det till att höja staketet ännu mer, material finns. 

Särskilt nöjd med rundan då. Vad kunde ha hänt om jag inte sett det och varnat....? Vågar inte tänka på det.


Husbonden tvättar bilarna. I regnet. Nu väntar skidskytte på tv en stund.

Av Margus - 1 mars 2008 11:01

Turistdrevet går vidare,

många står på kö.

Till Mars nästa tur

- tokigt eller hur?

Tänk... en tsunami på Månen blå

Vem vill vara minister då?

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards