Fågelperspektiv

Alla inlägg den 26 mars 2008

Av Margus - 26 mars 2008 21:53


Ingela Aagards nyutkomna bok "Den största nyheten" lockar mig. "Den största nyheten är att Jesus finns", menar Aagard som efter livslångt sökande fått visshet. Hon säger: "En av dessa många kvällar när jag läste Bibeln flyttade Jesus in. Det enda Han, fullkomligt ljudlöst men mycket tydligt, sa var: ’Du behöver inte förstå’. Bara så." Ingela Aagard, tidigare reporter och nyhetsankare på Aktuellt, har funnit Gud och sin egen gudstro, precis som jag själv.


Jag hör också till dem som mött Gud. Han kom på besök i sovrummet. Det är känt att människor i svår kris kan få religiösa visioner/uppenbarelser. Det finns böcker och forskning om det. Har själv medverkat i ett sådant forskningsprojekt.


Det var på 1980-talet det hände mig.

Efter en stormig period hamnade jag åter i kaos och kände mig just då inte redo för det. Hela tillvaron rasade. En natt låg jag klarvaken, tankarna snurrade hysteriskt för att tänka ut olika alternativ för att tackla situationen. Mitt i denna belägenhet kom plötsligt Gud på besök i sovrummet – utan att jag skänkt Gud en tanke. Rummet vibrerade av ljus och värme, som ett magnetfält fast det i verkligheten varken var varmare eller ljusare. Känslan av dessa vibrationer, detta kraftfält där det liksom sprakade och knastrade, var så intensiv att jag vände mig om för att se om någon/något var där. Fast jag varken hörde eller såg något speciellt var det som om något (en röst i mitt inre?) sa: "Oroa dig inte. Vänta ett tag, så reder vi ut det här tillsammans."


Detta var oerhört fantastiskt. Budskapet som ljudlöst men ändå med sådan styrka och tydlighet trängde fram till mig ingav en stark visshet och trygghet. Upplevelsen var över på några sekunder medan värmen – och ron – dröjde sig kvar en stund. Det kändes som om min säng vilade i något. Inte direkt svävade men ändå var omsluten och uppburen som av en stor famn (Guds famn).


Förvånad, glatt överraskad och helt lugn tänkte jag upprymd: Javisst, ja. Så är det. Jag har ju Gud. Att jag inte tänkte på det. Gud har varit hos mig i mitt sovrum. Gud kom på besök.


I boken berättar Ingela Agardh om alla de möten och händelser både i yrkeslivet och privat som ledde fram till hennes gudstro, men också om alla de nya frågor och ställningstaganden som hon haft att brottas med som ny i tron. Klicka på boken för länk.

Av Margus - 26 mars 2008 19:17

Har fått låna dessa fina och märkliga bilder av goda vänner som fick en märklig fångst i sin fågelvoljär. Sparvhök!


Voljären står tillfälligt tom och utan dörr i väntan på renovering. Höken hade irrat sig in där och var fruktansvärt stressad. For omkring och landade ett flertal gånger på detta egendomliga sätt, hängande uppochned. Till slut lugnade han ned sig och kunde sitta still en stund och samla sig tills han kunde hitta ut samma väg han kom in.


Så här ser alltså hökuslingen ut i närbild. Vi har ju en likadan som brukar slå mot våra fågelvoljärer. Vacker och kraftfull, imponerande. Men visst har vi fågelälskare kluvna känslor för dem.


Måste ändå reservera mig för artbestämningen. För en amatör kan sparvhök och duvhök vara förvillande lika varann. Vissa kännetecken och färgnyanser skiljer honor, hanar och ungfåglar i olika stadier. Duvhök är den större 48-61 cm. Sparvhöken 28-38 cm.

Tusen tack för lånet!


Foto: Elisabeth Alström.

Av Margus - 26 mars 2008 19:05

Ännu en av alla dessa dagar…

Blev sen hos fåglarna i morse. Hann bara återvända och lägga alla skålar i blöt när God Vän ringde. Telefonen gick varm i två timmar (manlig bekant, dom kan också…!). Ungefär där sprack hela planeringen. Sugen på stekt ägg och bröd vilket intogs under samtalet, rationellt som tusan;-}

Blundade för akut snöfall tills solen åter lyste.


Utgrävningen i hemmets dunkla vrår fortsätter, letar efter speciella bildförstoringar. Saknade bilder saknas fortfarande. Fann däremot annat kul. Försjönk i minnen. Överfölls av trötthet. Satte mig i tv-soffan med hundar till Elvisfilm på TCM. Dåsade till. Vaknade med dåligt samvete (varför då?… jag är ju sjuk… när ska jag lära mig?).

Vissa dagar tappar man bara greppet. Startade diskmaskin, tvättmaskin (med bara en skjorta) och drog runt med Långsnablade Draken, tre kända knep när man vill fejka duglighet. Det brukar hjälpa, så ock i dag. Därmed kunde kvällspasset startas en aning nöjdare.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards