Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2007

Vintern nalkas

Av Margus - 25 oktober 2007 14:09

Eller är det bara tillfälligt…?

Tunn ytis på fiskdammen två nätter i rad efter 4 minusgrader. Den löstes inte ens upp över dagen. Reningsverket är inplockat. Fiskarna har gått ned i aktivitet, vi har slutat mata. Nu ska de snart gå i dvala under isen och man ser dem inte förrän nästa vår. Nervöst för oss. Men det har funkat så under flera vintrar.


Den köldperiod vi nu har beror kanske på fullmånen. Det brukar bli kallt och klart då. Riktig fullmåne är det först i morgon, men egentligen är det ju full måne i tre dygn. Husbonden och jag gnabbas lite om detta. Han håller på exakt dag, medan jag menar att OM månen ser FULL ut så är den också FULL. För mig.


Denna målning gjorde jag 1975. Det är en av mina första. Målade av den från en bild i Tidningen FOTO. Har alltid varit förtjust i dunkla motiv (på tavlor alltså, he he...), som t.ex natt, skymning, dis, dimma, mörker. Den här påminner om hur jag bodde då. De upplysta fönstren ser hemtrevliga ut. Man kan tänka sig ett julfirande därinne.

Minns att jag kämpade lite med månens halo innan jag blev riktigt nöjd. Ville inte ha den för skarp och inte för upplöst, utan just så här. Fördelen med olja är att man kan jobba med detaljerna, bättra och måla över innan färgen torkat helt. Men när man är nöjd ska man låta det torka ordentligt så att inget av misstag kluddas till.


 
 
Ruth

Ruth

25 oktober 2007 15:02

Åter en vacker tavla i din samling, hur många har du målat under denna period ? hoppas vi får ta del av dom alla. Har du alla uppe på väggen ? Underbara färger och färgsättningar, ser så levande ut. Tack för att du vill visa upp dom !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

25 oktober 2007 16:04

Varulvar vet om månen är full elle ej. ;-)

http://fundringar

 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

25 oktober 2007 18:44

Underbar bild, som man blir glad av. Påminner lite om Fru Fundersam-trakter ...

Den skulle du kunna låta trycka till vackra julkort!

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

26 oktober 2007 00:43

Vilket underbart ljus Du fick till,
skam den som ger sig...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

26 oktober 2007 16:19

Vackert! Månen sprider sitt sken över huset så fint. Ack den som kunde måla..det får bli den käre Nikon;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

26 oktober 2007 22:17

Den tavlan är precis i min smak. Motivet är så fint. Håller med där kan man fira jul inne och verkligen trivas. Snön och allt runtomkring förhöjer det hela. Mycket vackert i mina ögon sett.

Har bytt blogg ett par gånger och den länk jag lägger in här är den rätta. Men många från BloggaGratis.se kan inte kommentera hos mig. Trots att det är inställt så att alla kan. Mysko, spöken i internetvärlden.

http://crystalwinter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards