Fågelperspektiv

Alla inlägg under september 2007

Av Margus - 3 september 2007 19:47


Ingen dålig samling på antennen i morse. Tjatigt...? Inte för mig.

Frossar i svalor så här års, vid varje anblick vet man att det kan vara sista titten för i år.

Särskilt glad för just denna bild. Strax efter kom "kamin-folket", tre gubbar som förbereder installation av ny braskamin. Sen vågade ingen svala sitta på den antennen. Det var gubbar på taket hela dagen.

Av Margus - 2 september 2007 22:47

Vårtbitaren får illustrera alla de syrsor som spelar under ljumma nätter. De "riktiga" små spelmännen är både för små och för svårfångade på bild.

Ladusvalorna samlar sig för den stora flytten. I fjol åkte de i slutet av augusti men har i år blivit fördröjda av en andrakull. Äntligen fick de i går ut sista ungen från ladans trygga famn. Nu har de nog bråttom. Grannarnas svalor har redan packat och åkt. Idag jagade dom lågt över fälten i regn och blåst. En vacker dag är de bara borta. Usch, nu blev jag tårögd och fick den där klumpen i halsen igen. Det är lika vemodigt varje år. Måtte de klara den långa resan.

Av Margus - 2 september 2007 22:33

Hittade plötsligt bilderna på den enda lyckade marsvinsfödsel vi haft här den senaste tiden. Det var i fjol, och så underbart att få uppleva en helt okomplicerad födsel. Det är jag inte bortskämd med.

När jag kom på morgonen var allting precis klart. Fyra pigga krabater som tumlade omkring, rentvättade och torra. Man ser bara lite blod i spånet. Mamma Bibbi mådde prima och var störthungrig efter sitt stordåd. Alice som vi behållit  är den som är mest lik mamma i färgen. Resten var pojkar.

Samlade så länge de fick rum i handen allihop. Alice tvåa från höger.

Av Margus - 2 september 2007 22:17

Friidrotts-VM är slut för denna gång, men jag fullföljer mitt eget "grusvägsrace" i jakten på fler hekton. Gårdagens ryggont hindrade inte den vanliga rundan tack och lov. Håller på att finna formen allt bättre (typiskt... efter VM, he he). Skämt åsido, så gick det ju inte så bra för Sverige totalt men jag är glad att de våra kvalar in och håller sig bland eliten så vi har något roligt att följa och hoppas på.


För övrigt håller jag på att deppa ihop ordentligt när jag tvingas inse hur många timmars arbete som förlorats när hårddisken rensats i datorn som varit sjuk. Arbetslusten sjunker och allt installationsarbete har legat nere. CD-skivorna ligger kvar på sina platser. Har inte rört något idag.


Jo... förresten, i sena kvällstimmen piggade jag upp mig med att titta på sparade CD-skivor med originalbilder. Visserligen blir jag tvungen att behandla och beskära på nytt, men några illustrationer till bloggen blev det från vår park på andra sidan vägen. Dessa piggar åtminstone upp mig.

 Höstskog

Stigen mot storskogen

Av Margus - 1 september 2007 23:13

Vi stänger för fåglarna om natten nu. Vill behålla värmen inomhus. Värmen är på även inne hos oss. Det är det värt. Snart har vi nya kaminen till hands så man slipper belasta elnätet. Muraren kommer på måndag och husbonden plastar in halva köket i morgon.

Värmen är god. Det blir alltid ruggigt inomhus vid väderomslag. Inte bra för en ond rygg. Från att ha varit en ond höft under dagens stavrunda övergick det onda till ryggen. Vet inte vad (eller vem, he he) som gått galet… Skyller på datorn... Lika bra när jag ändå retar mig på Apparaten när jag tragglar mig igenom bit för bit med installationerna. CD-skivor och sladdar högt och lågt. Tangentbordet vandrar mellan dem beroende på var jag jobbar. Håhå jaja. Ryggen känns lite bättre redan i kväll. Det är nog värmens förtjänst.


Husbonden står som vanligt för det händelserika. Voljärbygget växer fram till en rejäl anläggning. Mäktig. Papegojorna gick in en stund på dagen när det byggdes som värst. Deras avdelning påbörjades idag. Men de får vänta med att beträda den tills nätet är på plats.


Under tiden kom Grannen förbi. Stannade för en pratstund och kollade bygget. Han undrade var strutsen var, he he… Det är sant, vi kunde faktiskt få in ett par strutsar där.


Spelade in risfåglarnas djungelsång idag när jag var inne hos dem. Den är så vacker. Klar och djup och liksom med eko. Vete fasen hur det går till, men djungelljud är det. Synd att man inte kan lägga ut ljudfiler i bloggen.


Funderar på att inrätta en ny kategori för filosofiska funderingar som virvlar runt i skallen när jag ”stavar” och ”svävar” fram på vägarna. Ökad blodcirkulation sätter fart på mycket i både kropp och knopp.  Tänker fritt som jag inte gjort på länge. Egna tankar. Förlösande, minst sagt.Måste vara jättenyttigt med detta flöde. Tankar som böljar fram och åter likt ett hav i rörelse. Inte så viktigt vad man tänker, utan att man gör det.

Av Margus - 1 september 2007 23:06

September… Smaka på den.

Varma milda september i den våta, mjuka och tysta svampskogen. Eller klara, friska, färgsprakande september med tröskor på kö vid spannmålssilon. Vi får se vad den bär i sitt sköte. 


Neeej, jag vill inte. Vill inte ha höst redan. Är fortfarande kvar i sommaren. Den sommar som inte längre är.

Egentligen älskar jag hösten. Den rofyllda, stilla årstiden när naturen går till vila och en allt blekare sol inte längre kan stressa oss och ställa krav.

Men solen var inte så stressande i år, det har liksom varit sensommar länge redan. Och nu blev det kallt för tidigt. Alldeles för tidigt! Så lite, lite värme till vill jag ha innan det är dags. Lite lagom värme, då det vore gott att njuta i solen. Finns fortfarande mycket att göra som hör sommaren till. Vi som skulle till kusten och lyssna på måsar och fiskestånkor en solig dag. 


Är tydligen inte redo än. Har visst blivit vilsen…klimatvilsen. Vet inte längre vad jag vill. Brukar annars längta efter att hösten ska sluta mig i sin mjuka stilla famn så att jag får ro i själen. Om det varit en het sommar skulle jag flytt solen och värmen och röjt i garderoben på vinden. Men såå hett var det ju inte, så inte heller det blev av.

Men snart blir det… det kan ju inte vara kallt så länge. Tyckte redan i kväll att det kändes go’are.

Snart blir det stilla duggregnsdagar, våta mjuka skogsstigar och gråmulet så att man inte behöver bry sig om vädret alls. Regniga dagar och mörkare kvällar då man med gott samvete kan krypa inomhus och göra de sysslor som aldrig blev gjorda under sommaren. Garderoben… Tänk, att höra regnet smattra på rutorna och vinden susa i träden medan man sorterar grejer … ordnar, fixar och donar.  Min konstnärssjäl behöver den där ron, den själsliga ron, då jag kan gå på känsla, inlevelse och inspiration, vänta in, känna in.

Kom kära höst, kom an. 

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards