Fågelperspektiv

Alla inlägg under september 2007

Av Margus - 6 september 2007 19:43


Nu är den äntligen igång... originaldatorn. Skriver på den nu. Vilken känsla.

Hade Datagurun här idag tre timmar. Han är jätteduktig! Bokföringsbackupen hoppade på plats på en sekund. Men inte utan åtgärder. "Datasjukhuset" hade bytt namn från D till F på hårddisk nr 2 (där backupen låg) och det gav stora problem. Hjälpte inte att söka efter filerna på D och inte på F. "Sökvägen accepteras ej" svarade den. Jag var tämligen nervös.... Men Gurun visste på råd, bytte namn på disken - tillbaka till D, och vips gick det bra. Så mycket betydde detta.

Så nu ligger där hela bokföringen ända från 1999. Gissa om jag ska bränna en CD redan i kväll. Denne hjälpsamme datakille är guld värd.

Nu blev det plötsligt väldigt roligt att göra skojiga saker på datorn, så jag dröjer ytterligare någon dag med bokföringsjobbet...


Av Margus - 5 september 2007 20:36

Gaman är död. Den lilla nymfflickan (t.h. i bild) hade något medfött fel, något med synen, som gjorde att hon nu inte vågade flyga upp till maten. Blind var hon inte. Kanske synsvag. Hon har nämligen flugit innan. Jag har sett henne starta från stillastående på golvet och flyga rätt upp till pinnarna bland de andra syskonen. Men hon har kisat med ögonen. Vi anade att något var galet. Nu kom svagheten fram.

Den sista veckan har nymferna varit stimmiga när vi skött om dem. Jag trodde det hade samband med hökbesöket för en dryg vecka sen och gissade att dom förknippade mig med höken bara för att jag schasade bort vederbörande. Nu tror jag annat. Det som hände idag var rent märkligt...


När jag kom för att hämta den döda var halva styrkan utomhus. Kvar satt hela Gamans familj. Pappa Thomas, båda mammorna Lili & Sussi och fyra syskon satt uppe på grenarna och tittade ner. Vakade över sin dotter/syster. Det var märkligt tyst och stillsamt - som i ett sorgehus. När jag plockade upp Gaman gjorde de stora ögon och följde med blicken. Tysta och förundrade. Inget flaxande och gapande som det varit i en hel vecka. Jag tror de sörjde. På fåglars vis.


När jag senare kom hem från promenaden såg jag syskonen i utevoljären. Såg jag rätt? Dom har alltså inte varit ute på en vecka. Jo... kontrollen visade att morgongänget gått in för middagsvila och Gamans syskon hade gått ut. Ansvaret hade lyfts från deras ”axlar” (hellegod, de har små smala axlar;). Dom var stillsamma och det vilade liksom en förstämning över fågelflocken. Efter denna upplevelse finns mycket att fundera över...


Kan deras tidigare flaxande ha berott på att dom visste att Gaman var dålig? Det kanske inte alls var upprördhet över hökbesöket. Kan de ha hållit sig kvar inne för att vakta över henne? Vi har sett förut att någon hållit sig inne och vaktat ett yngre syskon. De har nog en stark flockkänsla där alla ska med och ingen lämnas efter.  

Av Margus - 5 september 2007 11:47

Nu är jag bedrövad. Hörde nyss onsdagens Tendens i radions P1 som  handlade om vården som affärsidé. Idag tog man upp den ofta omänskliga sjukvården i USA där enda intresset är vinstmaximering.

Det var ruggigt. Så ruggigt att det vänder sig i magen. Särskilt när man hör de nya tongångarna i Sverige som vill sälja ut våra svenska sjukhus. Och som för övrigt redan lett till inskränkningar i undersökningar och behandlingar.

I programmet beskrevs hur svårt sjuka kan sitta och dö utanför sjukhusen för att de inte haft råd med en mycket dyr försäkring, eller för att de privata klinikerna helt styrs av försäkringsbolagens cyniska krav utan respekt  och solidaritet i sin jakt på att maximera vinsterna. Nära 50 miljoner amerikaner saknar helt något försäkringsskydd mot skyhöga vårdkostnader.

En amerikansk teolog (tror jag) som flyttat hit varnade i programmet för att det blir amerikanska storföretag som kommer att köpa upp de svenska sjukhusen - när de säljs.

Som utgångspunkt för programmet låg den amerikanske Oscars-belönade filmaren Michael Moores nya film Sicko som går för fulla hus i Amerika och där många applåderar hela filmen igenom.

Filmen har biopremiär i Sverige den 5 oktober. En riktig varningsklocka, sa en svensk läkare verksam i USA i programmet, som tyckte att den bör visas i tv så att alla får se den - innan det är för sent.

Tendens sänder del två om "vård som affärsidé" den 12 september och tar gärna emot synpunkter mail- och telefonledes. Alla program kan höras i efterhand på webben.





Av Margus - 5 september 2007 07:00

Min egen kvalificerade gissning (den 3 juli) inför sommarens Midsomer murders om att vinjettlåten spelas på såg kom alldeles på skam. Såg...?? Vem anade att det fanns ett unikt och mycket speciellt instrument som heter theremin? Men det gör det. Faktiskt det enda instrument som kan spelas utan att någon vidrör det, skapat 1917-19 av ryssen Leon Theremin som var både vetenskapsman och cellist.

 

Detta instrument sågs i programmet ”Bakom Morden i Midsomer” och hur den makalösa manicken med två antenner styrs enbart med handrörelser. Musikerns händer rör sig kring instrumentet och ljudet skapas av rörelserna i luften. För att kunna spela instrumentet krävs perfekt gehör för att träffa rätt ton. Tonhöjden styrs med ena antennen och volymen med den andra. Ju närmare handen är den ena antennen desto högre blir tonen och vice versa.


Då jag aldrig spelat något musikinstrument gapar jag bara av häpnad. Imponerad! Jösses. Hade jag ingen aaaning om, som Palme sa. Kan dessutom inte tänka mig någon bättre melodi till detta känsliga instrument. Det är bara såå vackert och stämningsfullt. Vilken skicklig komposition!

Lyssna i bakgrunden. 

(har ännu inte lärt mig lägga in videosnuttarna så fiffigt som andra gör)

Av Margus - 4 september 2007 21:54

September är den tid då vi kryper inomhus, tänder ljus och mår gott i värmen. Det gäller våra fåglar också. Dom har i och för sig gått in om nätterna hela sommaren och det är alltid så mysigt att stå utanför och titta in när dom går till ro innan ljuset släcks. Här inne bor kanarier och risfåglar. Lilla ljusa ingångshålet till vänster ska precis stängas för att behålla den värme som sattes på i kväll.



Av Margus - 4 september 2007 21:43

Vi har just återtagit vårt hem från ockupanterna (kamininstallationsfolket).


Murstocken är finputsad och kvar finns bara ett enda hål, sockeln till nya braskaminen är gjuten och skorstsensröret isolerat. Plasten är riven, golvet är städat och värmen påsatt. Huuuu, vad kallt det varit dessa två dagar. Hantverkarna har gått in och ut hela tiden och dörrarna har stått öppna med tvärdrag. Milde tid. Var det kanske därför jag värmde på inne hos fåglarna också.



Nu har även vi gått till ro för kvällen, hundarna har kopplat av och vi börjar få upp ångan. Murstocken ska målas när den torkat och sen brassar vi på med egenhändigt fälld, kluven och staplad ved. Ordspråket säger ju att ved värmer sju gånger, men jag får det till åtta: fällning, kvistning, kapning, klyvning, stapling, intransport, hämtning och eldning.

Av Margus - 4 september 2007 21:28

Om det är nåt jag är bra på så är det att fly från plikterna. Numera. Har tidigare alltid varit den plikttrogna typen, aldrig påbörja nåt nytt förrän det tråkiga och nödvändiga är slutfört. Kan man tänka sig nåt tråkigare...

Nu har jag lärt mig konsten.

När sjuka datorn skrevs ut från sjukhuset deppade jag över allt som försvunnit, allt jobb som låg framför, allt, allt, allt... Men nu smiter jag och gör nåt roligt istället. Griper tillfället i flykten. När jag stängde om fåglarna i kväll var septemberkvällen efter dagens regn och rusk så vacker att jag la på en rem och hämtade kameran.

Skadda kallas fenomenet i västsverige....


... och det är alldeles gratis....

... och precis utanför knuten.

Av Margus - 3 september 2007 21:31

Kaminjobbet är påbörjat. Nu finns ingen återvändo. Gamla järnspisen är utburen, murstocken håltagen och ingenting är sig likt i spishörnet. I detta skede kan svårligen föreställas att livet ska bli normalt igen.

Morgonsysslorna var klara och vi stod i givakt när tre gubbar (killar i vår ålder...) drog igång klockan åtta. På begäran hade vi plastat in halva köket och täckt golvet någorlunda. Husbonden återgick till voljärbygget, jag drog iväg mina sex kilometer och hundarna vilade.

Trion var samspelt. Ut åkte gamla vedspisen i ett huj och på't med slagborrmaskin rätt in i murstocken medan de andra tog sig upp på taket. Det dånade i hela huset och marsvinen som bor vägg i vägg med spektaklet var konfunderade... Ibland har marsvin fantastiskt goda nerver!

Det var tydligen trångt i skorstenspipan vilket krävde ännu ett hål - ett stort. Mera dån... Sen bilades den gamla putsen ner med ytterligare dån.

Hade i min enfald trott mig om att kunna köra en tvättmaskin eller två under tiden. Det gick inte! Lilla huset blev trångt. Försökte jobba vid datorn ett tag men blev trött och somnade... Inte bra under bokföring!

Nu väntar ännu en dag under ockupation, men tystare. De kommer halv åtta i morgon. Isoleringspulvret ska ner i skorsten och murstocken ska putsas. Marsvinen kan sova lugnt.  Om en vecka kommer kaminen. Jippie.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards