Fågelperspektiv

Alla inlägg den 25 september 2007

Av Margus - 25 september 2007 23:14

Skogen har en lugn och rofylld inverkan på människan. Där får vi en djup kontakt med våra sinnen. Skogen ger känslor av rymd och oändlighet, av en annan värld, omfamnande. Ett hemligt rum dit trafikbuller inte når in. I skogen mår jag alltid bra och särskilt nu under hösten då marken är mjuk, tyst och fuktig. Då ljuset är dämpat och mjukt. Och luften syrerik.

Skogen är en svensk rikedom som vi alla har tillträde till. Vi förtjänar den kanske inte, men den finns där... ännu.

Som liten lekte jag nästan jämt i skogen. Ett par trädstammar med lagom avstånd blev till spiltor där jag hade tre hästar uppstallade. Gammalt vissnat gräs så här års blev till hö som jag utfodrade hästarna med. Tuvor i rad blev till väggar i en bostad. I klippor och bergsskrevor for vi fram som cowboys och indianer, vi klättrade, hoppade, balanserade. Vi hoppade från en timmertrave. Vi byggde kojor.

Vi upptäckte en vidunderligt vacker plats långt in i skogen långt nere i en dal mellan klippiga berg där vitsippor täckte marken och det klaraste vatten porlade fram renat efter sin färd genom grusiga bäckar. Vi döpte platsen till Paradiset. Vi lekte, förundrades över det vackra, vi upptäckte skogens mysterier, tränade vår fysik och motorik, fick muskler och utlopp för vår fantasi. Det var på den tiden det.

Mellan åldrarna sex till tretton år bodde jag med skogen alldeles utanför dörren. Skogen blev en naturlig del av mitt liv.

 

Att nu somna för öppet fönster så här års med skogen utanför knuten är en lyx jag unnar mig, att känna vinden svepa över ben och fötter, höra trädens sus och kattugglornas skrik, höra vinden rista i markisen eller regnet smattra på fönstret, att höra gardinerna fladdra och ha fullmånen lysande rakt in i sängen. Då somnar jag gott.

God natt, bloggosfären!

  

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards