Fågelperspektiv

Alla inlägg den 24 september 2007

Av Margus - 24 september 2007 22:10

Den 22 september skrev jag ett par inlägg om vår jägargranne som i mitt tycke bär sig tokigt åt. Har nämligen helt andra förebilder när det gäller detta släkte. Min absoluta idol är Egon, en underbart snäll och medkännande jägare som älskar djur och natur och som med åren blivit mycket kunnig på området.  Han är inte bara jägare utan även viltvårdare.

Egon anlade en viltdamm långt innan detta blev populärt och bidragsberättigat. Han har fött upp änder, fasaner och tjäder, det senare kräver sin man för det är väldigt svårt. Egon har också lett viltvårdskurser och få kan berätta så inlevelsefullt och kunnigt om djur och natur. Egon är enligt min mening en idealisk jägarförebild och jag hoppas att han genom sina kurser och sin person inspirerat många till samma inställning.

Undra på att jag höjer på ögonbrynen när man tvingas bo granne med en ”hejdundrande” prick som inte kan hålla skjutfingret i styr när naturen bjuder på skådespel.

Av Margus - 24 september 2007 21:33

Häromdagen såg jag Bläckfisken Ollie på tv. Det engelska programmet Djurgalen rycker ut till djur som inte mår riktigt bra i sina miljöer. Denna gång hos Ollie som mest satt och tryckte helt overksam i sitt akvarium.

Jag kom in i handlingen när akvariet (kanske hade det också blivit större?) fyllts med ”roliga leksaker” passande en bläckfisk. Stora grejer: som en genomskinlig plastboll och något som mest påminde om ett hus av legobitar, allt betydligt större än Ollie själv och i grälla färger.

Det var fantastiskt att se Ollie få nytt liv av detta. Han seglade omkring och plockade med sina leksaker, lyfte dem och kramade om den stora bollen, öppnade den och blev över huvud taget mer aktiv. Familjen gladdes och skrattade och var rent lyckliga över Ollies tillfrisknande. Och fast jag knappt kan se vad som är bak och fram på en bläckfisk gladdes jag med Ollie och fick en tår i ögat. Jag tyckte faktiskt att han verkade glad.

Av Margus - 24 september 2007 21:25

Har idag varit på 18-milatur med bilen till käkkirurgen för att få sista implantatoperationen gjord. Har gått hela sommaren med tandluckor sedan titanet skruvades fast. Fyra distanser skulle nu på plats. Husbonden körde mig, trots att han skulle jobba natt. Nej, jag skulle inte få sedering (lugnande) denna gång, men vi vågar inte släppa iväg mig ensam i bil eftersom jag somnar så lätt. Helt riktigt, vi hann bara till Grannbyn två mil bort då jag nickade till. Ibland undrar jag om det är den så kallade sömnsjukan.

Var rätt skärrad inför ingreppet då man skulle skära upp tandköttet och skruva på dessa distanser. Är egentligen tuff och van vid tandläkarbesök men har med tiden blivit en blödig fegmopp. Tycker väl att det räcker nu… Fick hjärtklappning av lokalbedövningen och var alldeles skakig. Har kommit på att det är till fördel att erkänna sånt, för då blir personalen så snäll… Det underlättar. Bad om ett täcke och mådde hyfsat bra under detta. Såg inget för operationsduken över ansiktet där bara munnen var blottad.

Ingreppen var snart gjorda och nu sitter jag här öm i mun och tänder och tjock om tungan och försöker tänka på annat. Inte känner jag för att äta heller… det kanske bara är bra. 
Av Margus - 24 september 2007 20:40

På mina morgonrundor i soluppgången går jag dagligen förbi denna solrosvägg. Grannfrun M är så duktig med sina blommor och sår årligen många sorter inomhus i köket. Ständigt finns ett blomsterland för hennes eget höga nöjes skull, vilket vi andra också njuter av (övriga blommor döljs just nu av högt gräs). Detta år slog hon på stort och sådde även solrosor utefter hela lagårdsväggen. Det är bedövande vackert. Vill ha, vill ha, vill ha... Måste komma ihåg att så tidigt till våren utefter vårt hjorthägn. 

Av Margus - 24 september 2007 20:27

Igår tog jag helt apropå bilen till en plats jag inte besökt på över 20 år. Hoppades få en bild på blommande ljung i massor. Jag vet att det var lite sent för detta, men när ljungen blommade som mest hade jag annat att tänka på. Målet var en mosse som förr var helt översållad av ljung. Anblicken av den i full blom sitter på min näthinna än idag.

Den smala och slingriga skogsvägen var sig precis lik i minsta detalj.

Men säg den lycka som varar för evigt. Tyvärr var området runt mossen helt igenväxt av sly. Och ljungens blomning var förbi. Jag gav upp hoppet om bilden jag tänkt mig. Plötsligt stod jag mållös, men fick annat istället.

Hittade istället denna damm på hemvägen. Ny för mig, men förvisso med några år på nacken. Det finns massor av nyanlagda dammar i vår omgivning. Varje bonde med självaktning gräver en sådan (det ger visst bidrag också..). För naturens återhämtning har detta blivit en god investering. Fågel- och djurliv har ökat. Och så är det ju så vackert.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards