Fågelperspektiv

Alla inlägg den 22 september 2007

Av Margus - 22 september 2007 22:20


Jägare är en väldigt stor grupp i samhället.

De utgör en välorganiserad och högljudd lobbygrupp.

Det märks inte minst i Svenska Kennelklubben, där jakthundsraserna får särbehandling på kennelfullmäktige. Många förslag går i stöpet om jägarna inte gillar det.


Jägarna har sina jakttider för olika vilt, men de får i övrigt skjuta när och hur som helst med sina vapen.

Det sa polisen som jag ringde till:

- Dom får skjuta rätt ut i skogen när som helst på året.

- Utan att meddela grannar eller sätta upp varningsskyltar.

- Det är jägarens ansvar att se till att det inte sker olyckor!

Sa polisen.

- Men om det ändå händer en olycka...?

- Då är det vådaskjutning och ska utredas!


Lite sent då... menar jag.


Av Margus - 22 september 2007 21:43

Morgonrundan avverkades redan i soluppgången eftersom pappa skulle komma idag. Gick utan stavar, fast de hängde med som tröst. Och tänk... jag JOGGADE vissa sträckor (!), korta men dock. Nu låter detta skrytsamt men det var nog den syrerika luften som fick mig att pröva. Ibland går ju bilar särskilt piggt om morgnarna och det får kanske samma effekt på oss. Det gick hyfsat.

Men det där med joggning... Fattar inte vad som gör ont i huden överallt i hela kroppen, framför allt i nedslagen. Att man kan få ont i fötter och leder är ju känt... men fattar inte det där med huden. Det känns till och med i kinderna (!) fast de äro ganska magra för närvarande. Ovanan kanske... eller så är huden slapp. Vad vet jag.


Hursomhelst var det uppiggande med tranornas rop under alla sex kilometrarna. Fick långa öron då med blicken fäst i fjärran. Först var jag mitt i en skränig kajflock och trodde väl aldrig jag skulle få höra tranorna igen, men jo-o-då det fick jag. Klart och tydligt. Såg även en som landade på fältet.


Men... mitt i denna skönhetsupplevelse brann flera skott av. Baadoong. baadong! Och tranorna tystnade! Vi har en JÄGARE till granne bakom skogen. Och det har vi fått erfara framför allt i år. Det låter som om han sitter och kastar kulor omkring sig på allt och alla. Han har skrämt mig på riktigt vid några tillfällen, såpass att jag ringt till polisen och frågat vilka regler som gäller.

Jägare påstår ju ofta att de njuter av naturen. Det gäller inte denna i alla fall. Han håller alltså på och skjuter in vapen inför älgjakten hemma på sin lilla gård. Och han kunde inte låta tranorna ropa ifred! Inte heller låta oss andra som också var morgonpigga få njuta av dem. Nehej, JUST DÅ måste han bränna av sina skott.


Stekt makrill med gräddsky stod på menyn när pappa kom. Sen somnade vi i varsin stol framför TCM på tv-n, det vill säga när vi inte pratade om hans förestående flytt till servicelägenhet. En del att planera är det.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards