Fågelperspektiv

Alla inlägg den 12 september 2007

Av Margus - 12 september 2007 22:08

Ser fortfarande ladusvalor flyga runt husen. Det vackra vädret håller dem kvar.

Ser inte fram mot deras flyttning. Tänk att de ska ända till Afrika. Jag ville gärna ha dem kvar i ladan över vintern. Tänk om det vore möjligt… man kunde kanske utfodra med mjölmask… eller ha en odling av fluglarver t.ex


Det är vådliga strapatser de ger sig ut på varje år och rent märkligt. Jag mår inte bra av detta. Samlar mig för att klara flytten...


Enligt Sveriges Ornitologiska Förening stryker omkring 80 procent med under sitt första flyttningsår. Efter torkår i Afrika är det färre fåglar som återkommer. Sommarens ungar reparerar förlusterna. Ladusvalor har ofta två kullar, hinner ibland med tre. De flyttar nu till mellersta och södra Afrika, en sträcka på 10 000 km (!). Av 500 miljoner flyttande fåglar via södra Sverige återkommer endast 100 miljoner.


En ladusvala (hirundo rustica) flyttar och flyger med en fart av 150 km/dag. Dagflyttande fåglar startar redan i gryningen, ofta i flock, normalt med en hastighet av ca 35 km/h. I flock skyddar de sig mot bl.a rovfåglar. Under tidig eftermiddag avbryter dagflyttarna sin resa mot söder för att äta och vila. På så sätt orkar de flyga vidare nästa dag.


Det sägs att det är den explosiva födotillgången av insekter här under de nordiska somrarna som lockar. Personligen tror jag flyttningen ligger nedärvd i deras gener sedan årmiljoner. De kunde ju annars inte gissa att det finns så mycket insekter just här i norr.

De flyttar nu i september, reser drygt 2 mån, vistas i Afrika 3,5 mån, reser hemåt drygt 2 mån och återkommer i början av maj för häckning i 4 mån.


Jag vill inte, vill inte, vill inte ... att de ska åka.

Av Margus - 12 september 2007 09:24

Nu måste jag bara kräkas lite på förmiddagen...

Jag är så förbaskat trött på datorn som suger all must ur en. Det drar väl ihop sig till ett utbyte till sist, men nu ska dom kräva in CD med programvaror, bildskärm, högtalare och andra tillbehör SOM FUNGERAR för att byta datorn. Livet är en strid.Jag blir tokig!

Filar på en reklamation som ska iväg med datorn på fredag. Fyyy, vad trist. Att man alltid ska behöva bråka om allt. Jag hinner inget annat och det står mig upp i halsen. Så. Nu var det sagt.

Bloggosfären önskas i övrigt Glad onsdag!

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards