Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2007

Kränkning på kränkning

Av Margus - 24 augusti 2007 22:17

Övervakningskameror kan förhindra många brott, eller i värsta fall... avslöja vem brottsligen är när brottet är begånget. Kamerornas vara eller inte vara debatteras flitigt med hänvisning till vår integritet.

Andra påhitt debatteras inte alls beträffande intergriteten, som till exempel att söktjänsten www.hitta.se , kanske fler - vad vet jag, visar inte bara namn, adress och telefonnummer utan även kartor så att man (även kriminella) kan hitta lätt till vederbörande. Och inte bara det, nu visas även våra födelsedagar! Inte födelseår.... ännu. Det är väl en tidsfråga.


Upptäckten kändes inte bra. Det var liksom för privat. Kände att gränsen var nådd. Fick via mail svaret:

"Det är information vi får från teleoperatörerna samtidigt som namn, adress och telefonnummer. Födelsedag är en nyhet på hitta.se men har funnits länge på andra sajter t ex www.birthday.se "     (Vad bryr jag mig om en konkurrerande sajt...?)    


Min teleoperatör Telia svarar:

"Personnummer är inga hemliga uppgifter, och därför stoppar vi inte nummerupplysningsbolag som hitta.se ifrån att se ditt personnummer."


De erbjuder möjligheten med skyddat nummer för att slippa hängas ut.


Har alltid hört att personnumren ska skyddas av integritetsskäl. Har detta ändrats i marknadsfundamentalismens intresse? Dags att se upp.

 
 
Ruth

Ruth

24 augusti 2007 22:55

Ja, nog är det underligt med mycket, man har inga privata hämligheter längre. Du kan ju även gå in på nätet och få svar på vilken årsinkomst och ekonomi dina grannar har också. Inget är heligt för enskild person längre, fy f....

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

25 augusti 2007 10:27

Finns ännu en ganska så ny sida på nätet. Där kollade jag upp mig själv. Där fanns följande uppgifter om mig. Min inkomst, min fullständiga adress, mitt civillstånd, mitt födelsedata (inte sista fyra siffrorna) Det stod också att telenummer senare skulle införas.

Hur i hela friden är det möjligt att få lägga ut privat uppgifter om människor. Finns det inget längre som stoppar något när det gäller infromation som sedan läggs till allmänt beskådande.

Själv har jag skyddat telenummer och det ska så förbli. Har heller inte abonnemang på mobilen, så något nummer eller adress på andra ställen på nätet som Eniro osv. finns inte på mig.

Jag blir heligt förbannad på sådant. Finns ingte längre begreppet "privatliv" kvar?

http://ericha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

25 augusti 2007 20:02

VA....!!!???
Milda makter, Erika, vilken sida är det? Har du adressen?
Den enda (tror jag?) nackdelen med skyddat nummer är att SOS inte ser numret man ringer från (gissar jag), ifall man inte kan redogöra för det själv. Funderar skarpt på att skydda.

 
Erika

Erika

25 augusti 2007 21:22

Har mailat den uppgiften till dig. Varför jag gjorde det kan du läsa i mailet.Mailade till den adress du har under din presentation.

http://ericha.bloggagratis.se/presentation

 
Erika

Erika

25 augusti 2007 21:28

Ja, då kan det vara en nackdel. Men det är värt hur mycket som helst att har ett skyddat nummer.Det har jag haft snart i 15 år. Snart står väl våra skyddade nummer också som en eldskrift på nätet! Vad mer kan man bli förvånad över? Hmmm!

http://ericha.bloggagratis.se/presentation

 
Erika

Erika

25 augusti 2007 21:44

Kikade in på www.birthday.se Där hittade jag mig själv med adress och hela köret. Där stod t.o.m att om ett antal dagar Erika fyller du 58 år. Det visste jag inte.Vilken tur jag kan gå in där och titta när jag fyller år. Det är så upplyftande att det finns den sortens upplysningscentral. Man kan tro hela svenska folket har drabbats av Alzheimers, eftersom allt står att finna om sig själv på internet.

http://ericha.bloggagratis.se/presentation

 
Ingen bild

margus

26 augusti 2007 20:33

Tack, Erika, för adresser. De kom fram. Ska kolla dem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards