Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2007

Sovmorgon och stillhet

Av Margus - 20 augusti 2007 21:25

Sovmorgon till 7.30 för ovanlighets skull. Gick ändå en bra sträcka. Har ökat till 4 km-längd och räknar snart med att se 78 på vågen. Husbonden gläds åt min beslutsamhet och jag tackar dagligen mina "svävarskor". Utan dem hade detta inte varit möjligt.

Väger mig morgon och kväll. Onödigt men intressant. Undrar varför man väger exakt ett kilo mer på kvällen. Vad är det som sker medan man sover så att vågen visar ett kilo mindre på morgonen? Egendomligt...


Matjesfiléer till middag idag. Ljuvligt.

Tredje papegojungen har kommit ur holken. Gojorna har efter min envishet börjat smaka på kokt potatis, clementiner, tomater, majskolv. De har varit tröga på att testa nyheter. Verkar ha lossnat nu.

Tog vara på de sista bärkvistarna av aronian till papegojor och nymfer. Göms under plast tills i morgon. Trastarna har tagit merparten på buskarna. Många trastungar i år. Massor av nypon väntar på mognad. Än har vildfåglarna inte gett sig på dem, men när... då är jag där och skördar vinterbehovet till våra tamfåglar.

Klippt häckar där voljären nu växer fram. De första stolparna är uppsatta och mer virke hämtades idag. Kanarier och risfåglar har livliga konserter var dag, många ungar som lär sig sjunga. Längtar så efter att få in dem i trädgården. Eftermiddagsvilan togs i fästmanssoffan på piazzan där vi drömde om hur allt ska bli. Husbonden och jag somnade där i varandras armar för en stund tills det var dags att dra igång kvällsskiftet.

Syrsorna har också kvällsskift ute i trädgården just nu. Härligt att lyssna på när kvällarna är mörkare.






 
 
skogsfrun

skogsfrun

20 augusti 2007 22:44

Romantiska tongångar hörs från en lättad margus och stolpar växer upp;) kan man få tigga ett rotskott!? Varför man väger mindre på morgonen...jaa, man äter ju inget på natten såvida man inte går i sömnen till kylskåpet förstås. Aha, det är kanske det skogsfrun gör!?;)

http://barasaras

 
Mimmi

Mimmi

6 augusti 2011 11:16

Hej - härlig blogg du har. Själv har jag 9 undulater o 2 katarinaparakiter i voljärer. Jag vill bara berätta att på undulatportalens forum så dök en fråga upp huruvida undulater kan äta aronia eller inte - jag googlade på papegojor o. aronia och fick upp din blogg och fick svaret :D

http://www.skoldpaddormedmera.se

Margus

6 augusti 2011 21:33

Tack för besök och kommentar, Mimmi! Kul att du berättade om din sökning, alltid intressant att få veta. Aronia äts ibland begärligt av våra lesson, så det funkar nog på undulater också.
Vilken informativ sajt du har. Såg att även du har en Ebba och Ebbe Grön...:-) Vi har haft gröna kanarier döpta så. Häftiga sköldpaddsbilder du har på hemsidan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards