Fågelperspektiv

Alla inlägg den 19 augusti 2007

Av Margus - 19 augusti 2007 11:26

Är inte i hatten. Kanske är det det som är felet?

Om solen lyst skulle jag varit i hatten, men när solen nu lyser med sin fråvaro behöver man inte vara i hatten. Då borde kanske hatten vara frånvarande istället. Nu är hatten närvarande, men inte solen.

Hatten togs fram när värmeböljan var över oss. Använde den någon enstaka gång. Mitt hår bleks väldigt lätt av solen så jag tänkte förhindra detta. Hatten har inte behövts på väldigt länge. Den bara ligger där.

Är det den som skrämt bort solen...? Tänkte jag. Ibland går det troll i saker och ting. Många vintrar har vi fått fram snöskyfflar och skovlar i god tid och sen har de bara stått där till ingen nytta, som.... avskräckande exempel, tänker vi då, när snön hållit sig borta. Ska hatten in, tro.... det är frågan?

Av Margus - 19 augusti 2007 10:51

Aaah, mmm... En underbar hödoft följde mig längs morgonpromenaden. Bonden har slagit vägkanterna där den mest varierade artrikedom förekommer, alla med var sin doft samlat i en ljuvlig potpurri. Finns inte mycket som slår detta. Svävade fram med näsborrarna på vid gavel.


Hö kan verkligen variera i kvalitét. Har alltid menat att hö ska skördas med kärlek och varsamhet. Hö är basföda för många djur och kvalitén kan vara avgörande för djurens hälsa. Ett dåligt bärgat eller lagrat hö kan bli förödande. Hade turen att få lära mig konsten i tonåren (hässjning och löshantering) och känner instinktivt när det inte är bra. Är så kritisk i valet till marsvinen att Husbonden länge trodde jag var nojig, men när vi nu har letat upp en leverantör som kan konsten förstår han skillnaden.

Småbalar är det enda rätta (helst föredras löspressat). Har ännu inte träffat på en enda rundbal som slår dem i kvalitét. En del säger att det inte ska vara någon skillnad. Bullshit, säger jag.
Trots underbart, välbärgat,  grönt och väldoftande hö kan man få bekymmer... kära bekymmer... Första balen som öppnades av årets skörd var pressad mitt i ett maskrosbestånd. Maskrosorna hade gått i frö! Hela balen spred miljarder maskrosdun uppe på loftet som i en dimma. Ögon skavde och rann, nös hejdlöst trots att jag inte är allergisk. Riktigt jobbigt, befarade att fler balar var sådana, men redan nästa bal var perfekt som tur var.
Må sådana leverantörer länge leva uti vårt land!

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards