Fågelperspektiv

Alla inlägg under juni 2007

Av Margus - 10 juni 2007 22:06


...gräsmattan med viktig min i jakt på RÅTTAN. Smyger på strategiska ställen, spejar, lyssnar. Inget alarm än. Vad hon skulle göra om hon fick se den vet jag ej, vill inte veta. Ulrik var en sjusärdeles sorkjägare i sin ungdom men verkar ha gått i pension nu. Inte konstigt. Han är 90 år och jag tror inte han bryr sig.

Av Margus - 10 juni 2007 21:47

Hon fick sin egen kille.


Morgonen lugn i fågelhuset. Isabell & Lillis har vant sig vid nya omgivningen. Lillis intresserar sig för holken och de sitter ihop istället för i var sitt hörn. Lillis kanske kan utvecklas till en självständig "man" utan förtrycket från Mellis. Men det ÄR en omställning från koloniliv till enskild häckning.

Kanarier och risfåglar har vant sig vid "kråkorna" och är åter inne om nätterna. Dom har ätit minimalt under tre dagar, nu går det i gengäld åt massor av fröer. Alles in Ordnung, som tysken säger.


Av Margus - 10 juni 2007 08:21

Jag förutspådde att bloggen skulle ha ett fågelperspektiv, men att det skulle bli så här kunde jag aldrig ana.


Hur många har haft en hackspett mellan benen?

I dag hände detta mig. Jag stod och iakttog våra egna fåglar i voljären, placerad i ett smalt gatt mellan hus och häck och hann knappt uppfatta den lille hackspetten som kom susande runt häcken på låg höjd.

Kände bara vingarna nudda mina smalben när han for mellan mina ben. Vände mig om för att se vad det var. Där fick hackspetten syn på Husbonden som jobbade i rabatten, vände kurs och for iväg. Lika förundrad som vi antagligen. Stackars lille spett som kanske var törstig och på väg till dammen för att dricka.

Tänk om han istället flugit rätt in i fejset och fastnat med näbben i min träskalle. Kan riktigt tänka mig åka till sjukan med en hackspett sittande fast i huvudet, hi hi...


Eller om han kommit rätt in i munnen. Stekta sparvar i mun talar ett ordspråk om, men spettar...? Spettekaka då?

(uppdaterad efter datoruppehåll)

Av Margus - 10 juni 2007 07:22

Fortsatt hett, 30,9 grader.


Hörde att man nu inte ska vistas i solen mellan 11.00 - 15.00 I min ungdom när ozonskiktet fortfarande var intakt var det den enda tid då jag solade (dvs 10.00 - 14.00 normaltid). Omvända världen.


Fram med arabskynket alltså. Om man hade nåt. Ett sånt där heltäckande. Vitt. Fladdrigt. Har alltid tyckt det verkar både snyggt och praktiskt. En vacker dag får vi införa detta om vi ska stå ut i solen, när klimatet förändrats mer.

Tänk, arabskynke... jag riktigt längtar dit så man slipper se alla avklädda karlar som tror att dom är okej i vad som helst. Såg hemska exempel i gällivarehäng i går.

Och tänk, vad skönt för alla kvinnor som inte tror sig vara okej i något. Bort med klädmodet som stressar alla ungdomar. På med arabskynket och var oss själva där innanför, he he.

(uppdaterad efter datoruppehåll)

Av Margus - 9 juni 2007 13:42

 

Tog vara på en underbar morgon vid dammen där dagliljorna blommade för fullt.



Av Margus - 9 juni 2007 06:54


Tempen stiger och stiger. Man håller sig i skuggan. Hyfsad dag, trots värmen, man vänjer sig kanske...? Undrar när stora åskvädret ska komma. Boende på landsbygd har lärt sig respekt för åskan. Ur med telefoner och dator, borta från världen. Ibland kan det gå någon vecka innan man vågar sätta i kontakterna igen - om det är sånt väder. Men nu ska vi inte måla f-n på väggen, det är inte här än.


Stopp i avloppet från fågelhuset. Översvämning, tvättat mattor som torkade fort. Orkar man alls ta i detta i värmen?

Vattnar nyflyttade buskar som redan blivit lite gula. Trots att det regnade för bara en vecka sedan...


Orkade inte alls stå vid spisen i värmen. Körde till Byhålan för inköp av enkel mat; rostbiff och potatissallad.

Hämtade även smörgåstårta som Husbonden skulle bjuda Jobbet på. Hans tur.

Snopet bära hem en sådan läcker skapelse utan att få smaka en enda bit. Förvarade den på garagegolvet som är gårdens kallaste ställe.

Snöbollsbusken som vackrast nu, och egentligen allra finast på sena kvällen.

Ingen normal temp i huset förrän framåt 23 på kvällen, trots kors- och tvärsdrag.

(uppdaterad efter datoruppehåll)


Av Margus - 9 juni 2007 00:23

Ännu varmare, 31,1 grader.

Inte bara datorn behövde till doktorn. En bursit (inflammerad slemsäck) på min armbåge blossade upp. Har varit besvärlig sen en vårta därstädes opererats bort i december, men nu var den röd och varm, värkte och ömmade.

Till vårdcentralen akut, SVENSK (!) stafettläkare. När jag visade armbågen sa kan bara Å-Å och drog med mig till operationsrummet. Tömde slemsäcken och sprutade in cortison, skrev ut penicillin vilken jag, die dumme schwedin, tog UTAN MAT. Kräktes snart. Hur kul är det. Ny tablett på kvällen, MED mat. Gick bättre.

(uppdaterad efter datoruppehåll)

Av Margus - 8 juni 2007 00:07

Varmare, 29,4 grader.

Returnerat delar av postorderbeställning. Dock trögt att få kvitto på inlämningsstället. Det krävdes påstötning som möttes av besvärad min. Vad är det med folk! Det är personalens förbaskade skyldighet! Kvitto ska skrivas med automatik, man ska inte behöva be om det. Detta är en självklarhet.

Samma med poströstningen ca tio år tillbaka. Efter avgiven poströst ska ALLA ha kvitto ifall man vill ändra sig på valdagen. Det är en MEDBORGERLIG RÄTTIGHET, men alla vet inte detta och ber kanske inte om kvitto. Kanske har någon fnyst åt kvittot, men det spelar ingen roll. Det ska överlämnas ändå. Annars går man miste om sin demokratiska rättighet vid valet.

Vi har alltid fått BE om kvitto, fått höra nåt i stil med "det är inte så vanligt att nån ber". Tacka för det med sådant bemötande. Man drar sig ju. Då har alltså personalen medvetet struntat i medborgarnas demokratiska rättigheter och kanske förhindrat några att ångra sig.

Senaste valet sköttes istället av Kommunen. Äntligen ordning, tänkte vi. Icke. Där satt personalen och smög med igenklistringen BAKOM HÖG DISK. Inte för att jag tror dem om något fiffel, men det ska vara korten på bordet, eh...

Anarkin breder ut sig. Ingen följer regler numera. Tror man att det är charmigt sydländskt eller vad....?

(uppdaterad efter datoruppehåll)

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards