Fågelperspektiv

Alla inlägg under juni 2007

Av Margus - 22 juni 2007 22:45

Det jag mest minns från förra midsommar när vi samlades  hos oss var matningen av Fnykis, en alldeles nyfödd marsvinskille som mist både mor och syskon vid födseln. Han skulle matas varannan timme och vi hade just då ingen kläm på vad han tyckte om eller vad som skulle passa. Vikten gick upp och ned som en jojo och detta upptog hela mitt sinne.


Till slut fixade det sig och nu är han en kaxig kille som bor med pappa och farbror och hävdar sig väl. Honom kunde man bara inte sälja.

Har tyvärr inget nytaget foto på Fnykis, måste repareras.

Av Margus - 22 juni 2007 22:26

Nyss hemkommen från midsommarmiddag hos Väninnan, en ny tradition med cirka fyra-fem år på nacken där även pappa och hans "tjejkompis" medverkar. Jättetrevligt . Vi har alltid kul på våra möten - oavsett väder eller årstid.

Husbonden jobbade tyvärr men skiftlaget fixade sill och potatis i verkst'an. Även jordgubbar till efterrätt. Gott att dom tänker på sånt.


Lämnade våra hundar hemma för en gångs skull. Skönt att slippa tänka på dem när jag nu har besvär med att äta. Och det tog tid! Jag var sist med allt, men vad gör det. Glad att jag ens kunde vara med. Ett kul avbrott från min vanliga trall.


Hemma väntade marsvin och fåglar innan man kunde koppla av. Ser fram mot sängen i kväll.


Av Margus - 22 juni 2007 22:12

"Mer vinterklimat än sommarklimat" sa den unga fjolliga reportern i ett inslag på radion och försökte vara rolig.

Men lilla Hon, sa jag för mig själv, vem har inbillat dagens unga att vi ska ha afrikasomrar i Sverige?

Detta är en TYPISK SVENSK SOMMAR med TYPISKT SVENSKT SOMMARVÄDER, och det är alldeles underbart!

Vatten är livets källa! Vi ska bara vara tacksamma. En dag i framtiden kanske vi sitter här och bränner oss i en alltför het sol, då kan man vara glad för några droppar regn.


Nej, jag är trött på medias väderhysteri. Var årstid har sin tjusning. Vi hinner knappt bli av med snön och få lite aprilsol förrän radio- och tv-folk frågar meteorologerna "när kommer sommaren?" Är det det ökade resandet som gör att folk tror att vi ska ha sol och sommarväder året om?

Jag fattar inget. Vi bor i Sverige, och det ska vi vara glada för!

Av Margus - 22 juni 2007 06:56

VÅR "RIKTIGA" NATIONALDAG

önskas bloggens läsare med ett knippe perenner

"vars namn jag inte vet".

 Plymspirea, ett måste i varje landsbygdsträdgård.

Vacker endast just nu, sedan mest skräpig.

 Praktbetonika, växer som ogräs, härdig och grann.

Fläderbuske.

Av blomklasarna görs flädersaft. Av bären ... var det kapris?

Fläderblom på nära håll.

Be careful out there!

Av Margus - 21 juni 2007 21:08

Med ens jag slog upp ögonen på morgonen kände jag att något inte var som det skulle... Tungan var tjock, svårt att svälja, halsflusskänsla, stel och stum i hela fejset. På väg ner för trappan kände jag att munnen knappt gick att öppna. Att titta sig i spegeln blev naturligt men jag möttes av en veritabel skräckupplevelse. Gårdagens hamsterpåse hade blivit bulldoggkind, den käcka äppelkinden på andra sidan var fördubblad, munnen kraftigt sned. Jag bara stirrade på spegelbilden av det som skulle vara jag.

Kinderna var stela och stumma som en trästaty. Körtlarna UNDER tungan var svampigt svullna! När hundarna väsnades och jag försökte tysta dem kom bara, och detta med största svårighet, gutturala läten ur det som tidigare varit mun. "Döffft" istället för "tyst" t.ex


Efter ett par koppar kaffe tryckte jag till nöds in medicin och dofilus med sked. Småningom fick jag lirkat igång ansiktet så pass att jag kunde ringa tandläkaren som ställt till detta. Han lyssnade och menade att "det var en inflammation efter implantaten och det var därför jag skulle ta penicillin. Körtlarna under tungan bekymrade honom inte såvida dom inte var blå...!" 

BLÅ...!? Man fick således vara glad att de hade normal färg. Och ingen värk alls. Konstigt.

Efter någon timmes telefonsamtal med Väninnan hade tungan lirkats igång så att jag knappt märkte av besvären.


Jag tog faktiskt kort på mig själv och det var bra. När Husbonden kom hem återstod bara små rester av vanställdheten. Han fick sig några goa skratt vid åsynen.

När han kom till bilden där jag försökt fota de svullna körtlarna under tungan höll han på att trilla av stolen av fnissanfall. Kul när man kan roa andra...

Av Margus - 20 juni 2007 22:36

Spontant kalas i trädgården blev det idag när vi fick besök av arbetskompis som ska köpa en nymfunge till sällskap. Den blivande Matten lät efter stor beslutsvånda och någon timme med näsan tryckt mot voljärnätet meddela att "det måste bli den grå med vit Z-fäck i nacken och svart fotring". (Skulle inte förvåna mig om den får heta Zäta.) Lille pippin ska hämtas om en månad.

När Beslutet väl var klart blev det samling vid dammen där Mattens Svärmor och vår Granne anslöt med medhavd glass till kaffet. Hur trevligt som helst.

Husbonden fann sig med ens omgiven av idel göteborgare vilket han klarade galant. Han är ju redan lite miljöskadad genom samvaron med mig;)

Av Margus - 20 juni 2007 22:06

Mitt snillrika tilltag att skicka ljudfiler på "datorbrum" till servicefirman tog skruv. Killen ringde idag och var mycket nöjd med ljuden jag sänt. Trodde sig nu veta vad det var, och bad oss komma igen med datorn. Ock, ock, ock... ska man vara tvungen att vara utan igen... Suck. Nå, det ska gå lite snabbare denna gång, lovade han. Blir väl nästa vecka då. Nu stundar ju trevlig helg.


Implantaten tog också skruv, he he. Nu sitter dom där. Och här sitter jag med hamsterpåse på ena sidan och äppelkind på den andra. Så där lagom öm efter operationen som tog två timmar. Man funkar i alla fall. Har till och med gjort bokföringsarbete i afton. Tänker inte heller missa midsommarmiddag hos Väninnan. Det finns ju värktabletter!


Av Margus - 19 juni 2007 20:55

Ägnade morgonen åt att se ett tv-program från SVT24. I datorn! Fantastiskt. En kompis ringde mig i går medan programmet (en repris) gick. Hade då redan missat väldigt mycket vilket retade mig. Kom på att det kanske gick att se i efterhand hos SVT:s webbsajt. Det gjorde det! Detta tack vare bredbandet. Halleluja.

Programmet heter Stress och återhämtning del 1 och 2, båda delarna på en timme vardera (ur 24 Direkt arkiv). Fantastiskt bra. Detta gäller allt fler av oss i vår vilsna tid. En av föreläsarna är Alexander Perski som finns på Stresskliniken, Karolinska Institutet. Kunnig som tusan. De har forskat grundligt i ämnet och levererar fakta, fakta, fakta. Inga döda minuter där.


---


För övrigt tog jag vara på solen i detta fantastiskt lagoma sommarväder. Stekte mig i ett par timmar när jag hade chansen. Man vet ju inte hur jag mår efter isättning av implantatskruvarna i morgon. Får skjuts av Husbonden som tagit ledigt enbart för detta. Gulle han.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards