Fågelperspektiv

Alla inlägg den 3 juni 2007

Av Margus - 3 juni 2007 22:53

Det kom ett kort från hemtjänsten med texten Tack för tanken, vänligheten och handlingen genom gåvan du gav oss personal på Hemtjänst och Nattpatrullen!

Blev verkligen både överraskad och glad över detta bevis på tacksamhet. Skänkte ju bara en liten bok som jag tyckte var så fantastisk att även personalen inom vården borde få chans att se. En bok om demens i tidigt stadium, ett ex till hemtjänst och ett till vårdcentral.


Jag kände att boken trots sitt lilla format är ett uppslagsverk för anhöriga och de dementa själva medan man fortfarande förstår och misstänker att något är galet. Den är full av fakta och upplevda känslor, lättläst, strukturerad och väldisponerad. I boken får man följa Agneta från de första misstankarna, genom undersökningar och fram till diagnos.

Alzheimers kallas ofta "de anhörigas sjukdom" men Agneta ville berätta vad den som själv är sjuk känner och tänker, medan hon ännu kunde. Agneta Ingberg, f.d präst, berättade och väninnan Birgitta Andersson skrev boken "I slutet av minnet finns ett annat sätt att leva".

Något som grep mig särskilt var hur Agneta bemött personer som i likhet med mig skämtsamt sagt sig ha fått "en släng av alzheimer" när minnet sviktat. Då har hon sagt: "Var glad att du bara har en släng. Jag har det på riktigt." Något att tänka på!


Utöver tackkortet har jag från personalen på vårdcentralen hört flera positiva kommentarer om boken och bekräftelser på att den faktiskt cirkulerar och blir läst och DET är det bästa av alltihop.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards