Fågelperspektiv

Alla inlägg den 26 april 2007

Av Margus - 26 april 2007 19:39

Nu har jag kört den. Den fantastiska, formidabla överlevnadscykeln. Flera bekanta bedyrade dess enastående egenskaper, husbonden likaså. Tydligen en helt ny skapelse.

Jag fick låna den för att jag hade bråttom och behövde åka ganska långt. En enveten tant skulle prompt ha den före mig, men se det lyckades inte! Då klev hon på som passagerare, vilket gick utmärkt på denna cykel som var byggt lite som en gammeldars postcykel med litet lastflak (förlåt, sittplats) framtill. Den var fantastiskt lätt att köra och jag var förvånad att kärringen satt kvar för DET GICK UNDAN genom Göteborg. Mycket trafik var det också, och det blev filkörning mitt i trafiken, jag crisscrossade fram som ett cykelbud, bromsade nerför branta backar och kärringen höll i hatten.

Framme vid målet skrev en färddator ut en körrapport med en massa tekniska fakta om färdvägen och denna RDB-cykel - överlevnadscykeln! Vad fasen är det? Har ingen aaaning för alltihop var en dröm, vaknade nu vid 19-tiden. En fantastisk dröm med fart och fläkt och många detaljer, en euforisk dröm - där man har roligt hela tiden. Såna drömmar ska visst vara särskilt nyttiga för ens psyke, så nu hoppas jag på det.

Av Margus - 26 april 2007 07:33

Babuschkor kallas de ryska trädockorna som blivit kända över världen. De innehåller ännu en docka i vilken det finns ytterligare en, som rymmer ännu en, vilken innehåller... osv. Det finns nytillverkade i fantasifulla färger föreställande såväl tomtar som snögubbar (!) med upp till åtta dockor inuti. Nu har jag äntligen fotograferat mitt eget enklare exemplar.

Min babuschka är kanske "äkta vara". Den  innehåller bara tre dockor och den yttre är ordentligt blekt. Är köpt i Ryssland 1961 för 4 kopek och har den ryska prislappen kvar. I början var hon bara en rolig leksak men nu har affektionsvärdet stigit. Den köptes av farmor som seglade på de sju haven som stewardess på Amerikalinjens kryssningsfartyg Gripsholm, Stockholm och Kungsholm.

Babuschka är det ryska ordet för en mormor eller farmor. Det är hon som ger barnen trygghet, det är hon som stöder de unga i familjen och det är hon som väcker respekt. Det sägs att östländerna inte skulle överlevt katastroferna under Stalineran, andra världskriget eller stagnationen under Bresjnev om det inte varit för dessa babuschkor.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards