Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 10 april 2007

Hund-halsbränna?

Av Margus - 10 april 2007 21:14

Det började med att Ulrik fick nåt besvär i halsen när han drack. Hostade kraftigt och länge och var mycket störd över saken. Ville gå ut, men jag tänkte att besvären skulle lugna sig först och avvaktade. Sigrid, familjens polis, tog genast tag i saken - högljutt!
- Ser du inte att han behöver hjälp! Gör nåt! Så här kan vi inte ha det! Varför gör du inget?
Hostan avtog och Ulrik var besvärad i största allmänhet. Man vet ju hur det kan kännas i halsen om gomseglet har satt sig på tvären eller nåt.
Försökte övertala Sigrid att gå och lägga sig. Men nehej, se det gick ”polisen” inte med på! Hon styrde och ställde och regerade tills jag släppte ut dem och ”doktor” Ulrik rusade iväg för att ta den bästa medicin han kunde tänka sig för åkomman ifråga. Gräs. Han slet i sig gräs, han betade som en ko. Hade väl halsbränna eller nåt, stackarn.
Efter avsevärda ansträngningar fick jag in dem för att servera knäckebröd, vilket ju river bra i halsen. Det åkte ner begärligt. Försökte sen syssla med annat. Ulrik såg lite lidande ut, men vaddå. Det känns jobbigt när något gått snett. Det skulle väl lugnat sig om det inte var för Sigrid Polis som mycket uppriven tjatade uppfordrande. Kutade fram och åter, rev på mig, pekade med hela handen…
- Så här kan vi inte ha det! Ser du inte att han mår illa?
När jag inte reagerade skärpte hon tonen!
- Hördudu, om du inte genast ser till och gör något åt saken kommer det här att sluta illa. Släpp ut honom, han mår inte bra! Göööör något! Hjääälp honom!
Då såg jag mig nödsakad att tala allvar med damen ifråga för att få lugn i huset vilket inte var populärt. Långt efter att Ulriks besvär gett med sig var Sigrid fortsatt orolig, nu visste hon nog inte varför. Först på eftermiddagen var harmonin fullt återställd. Puh...
Hundar…!

 
 
skogsfrun

skogsfrun

11 april 2007 08:01

ja de är väl för goa , de små *poliserna*!
Här är det Oskar som har den rollen, han har mycket bekymmer i katternas göranden och låtande. Boffar när någon av dem ska ut eller in, leker för vilt eller rent allmänt stör ordningen, ur Oskars syn på saken.
Funderar....Ulrik hade kanske redan ätit gräs, därav halsont -ont ska med ont fördrivas tänkte han och satte i sig en torva till?

http://barasaras

 
Ingen bild

margus

11 april 2007 20:44

Tack, men... faktiskt inte, är jag säker på. Hur som helst är det över och förbi. Och vem fick hjälpa till med att få ut det, idag, tror du? Moi. Det var inte dåligt med gräs.

 
skogsfrun

skogsfrun

12 april 2007 10:15

Ulk! Gräsligt!

http://barasaras

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards